Sailor marifoons en onze foto uit de Telegraaf

sailor-marifoon-rt144-meerval

 

 

Zat ik onlangs te surfen op Facebook bij een pagina over schepen, een van de velen waardoor ik niet eens meer weet welke pagina. Er zijn er zoveel beschikbaar, historische scheepvaart, binnenvaart, containerschepen, met de boot door Friesland. Maar goed, ik zag dus dat iemand trots een foto plaatste van zijn oude maar goed werkende marifoon van het merk Sailor.

sailor marifoon rt144

Aangezien wij dezelfde (ook goedwerkende) marifoons de Sailor RT-144 C aan boord hebben was het meteen herkenbaar. Veel mensen reageerden, deze marifoons zijn namelijk al ouder, uit de jaren '70. Iemand anders plaatste er weer een pagina uit de oude handleiding erbij.
handleiding sailor marifoonVoor degene die de gehele handleiding wil inzien, onderaan de pagina plaats ik de link.

En zo ontstond er een lijst van reacties van andere mensen die ook nog de oude Sailor marifoons gebruiken of het gewoon een uniek item vinden.

Er is sinds de digitale revolutie een hoop veranderd in de Marifoon wereld, ze zijn van een veel moderner en van kleiner formaat. Sinds 1985 is het certificaat verplicht gesteld (bij schepen langer dan 20 meter) welke je krijgt dmv het afleggen van een examen. Je bent verplicht de marifoon aan te melden bij Agentschaptelecom, dan krijg je een radioroepnaam en een ATIS-code. (Automatic Transmitter Identification System) Aan de hand van de ATIS code kunnen verkeersbegeleidingssystemen, sluiscomplexen en jachthavens zien wie hun oproept.

Een noodoproep via de marifoon wordt gehoord door iedereen die in de omgeving uitluistert. Je ontvangt eenvoudig veiligheidsberichten aan boord, zoals weersverwachtingen, stormwaarschuwingen en scheepvaartberichten. Kan handig zijn op het IJsselmeer wanneer de wind ineens toeneemt, weten we uit ervaring ;-). Maar de marifoon is vooral bedoeld voor de communicatie tussen schip/schip via kanaal 10.

De foto van ons schip uit de Telegraaf

Zoals de meeste mensen wel gelezen hebben stonden we 2 weken geleden met de Meerval in de bijlage van de Telegraaf. Vele nieuwe lezers zijn erbij gekomen en het heeft ons erg leuke reacties opgeleverd.

Meerval

Anne van der Woude, van ANNEVANDERWOUDE fotografie, was zo aardig om ons de foto digitaal te schenken. Ik zie regelmatig op FB de mooiste selfies voorbijkomen, iets waar ikzelf helemaal niet goed in ben. Mijn vraag was bij aanvang van het interview, meteen "Ohh dan moet ik zeker ook op de foto..." Ja ja, de eigenaren gaan samen met het schip op de foto. Gelukkig wilde de fotograaf het hele schip op beeld dus werden wij al gauw miniatuurpoppetjes. Ik vind het eindresultaat een hele mooie foto. Ook bijzonder is toen we dichtgevroren lagen in het ijs, de foto werd gemaakt. Sommige mensen dachten daardoor dat er zand achter het schip lag.

Link naar handleiding Sailor marifoon

Vraag aan de mensen in de binnenvaart, Roefdekken ...
Voorbereidend schilderwerk op de laatste dag van m...

Related Posts

 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 16 februari 2019

Captcha afbeelding