En zo werd de hulp voor het schilderwerk een week uitgesteld.
Vorige week was het nog te wisselvallig weer om te verven en schuren buiten maar komende week gaan we toch echt los. Het gaf Martin iets meer ruimte in tijd om het een en ander voor te bereiden. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, wat roest verwijderen/roest bikken en de kale plekken in de primer zetten. Maar ook bijv. de verfvoorraad aanvullen. En gaan wat liters doorheen dus stond hij afgelopen week bij Steemar in Harlingen op de stoep....alles dicht? Even omrijden (aan de andere kant is namelijk ook een ingang) maar nee hoor. Ze blijken failliet te zijn, zonde! Wij kochten er graag.

Verfadvies gevraagd!

Dus even googelen waar we extra Jotun verf gaan aanschaffen of nu toch maar meteen over op een ander merk? De dekken zijn na vorig jaar niet heel mooi gebleven. Er zitten wat (weer?) plekken in en de glans valt ook wat tegen en de hechting valt wat tegen. Nu de dekken toch overmoeten gaan we maar meteen verder met een nieuw merk.  De verf wordt aangebracht op de roefdekken maar ook in de gangboorden en op het voor- en achterdek. Epifanes loopdekkenverf zou een alternatief kunnen zijn, maar is beschikbaar in beperkte kleuren en naar onze mening te weinig glanzend.

Zijn er schippers met goede verf ervaring als alternatief voor Jotun? Glanzend maar hoeft niet super hoogglanzzend te zijn , wel slijtvast en het liefst in lichtblauw of een mengbare kleur. Mono Urethaan van Epifanes zou een alternatief kunnen zijn, maar goed deze is vrij kostbaar en het gaat al gauw om 10 liter (130/150m2)

Voor de roef en de stuurhut hebben we gekozen voor Epifanes Multilux wit, eigenlijk al het wit aan boord wordt hiermee geverfd.