Op het droge..

Op het droge..

Uiteindelijk is ze afgelopen woensdag bij de werf van Harm Visser op de helling getrokken en dezelfde dag door hen schoongespoten, klaar voor de keuring. Zoon Lyon van het familiebedrijf, was zo aardig om wat foto s te schieten van het gebeuren...


paulinettedok1

meervalkop

meerval dok

meervalkont

meervalkop
Daar ligt ze dan.

Donderdag 17 maart 2016
schroefas

Vroeg in de morgen is de schroef weggebracht naar kampen. We hadden gedacht dat het vergroten van het spoed zo n 10/15% zou zijn maar op advies van SRF en  Scheepsschroevenreparatie( mooi scrabble digitaal woord)  Kampen wordt dit maar 5%.

 

Het was een spannende dag. De keurmeester kwam langs voor het keuren van oa de vlakdikte. De resultaten in het rapport van 5 jaar geleden waren prima. Maar goed, ik zie het liever met eigen ogen of nog beter als de keurmeester het allemaal dik in orde vindt. Op het onderwaterschip brengt hij op kritieke punten een wit kruis aan.
surveyormerken

Met een slijptol moet op dat moment de epoxy worden verwijderd en hij meet dan met een sensor de dikte van het ijzer, het vlak dus. Gelukkig was dit allemaal oke, de keurmeester was onder de indruk van de kwaliteit van het schip. Zoals ik al schreef, dat is niet onprettig om te horen. De dunste plek was 5 mm wat minimaal 3,5 mm moet zijn. Het vlakrapport wordt opgesteld zodat het overzichtelijk wordt welke dikte het staal is op verschillende plekken. 

Onderdeel van de keuring is ook het meten van de schroefas speling. Dit was minder dan 1mm, dus wederom heel goed volgens de keurmeester. Daarna moeten alle (oude) doorvoeren door de huid (het vlak) gecontroleerd worden van binnenuit. Bijv. van pompen, van afvalwater, ed. Na inspectie bleek dat vanuit de machinekamer nog een grote doorvoer geen dienst meer doet. Waarschijnlijk van een oude lenspomp. Hierbij kregen we het advies om het van buitenaf dicht te lassen want iedere doorvoer door de huid, is een risico op lekkage. Deze is ondertussen dichtgelast. 
Voorop zat er 1 doorvoer door de huid voor een dekwaspomp. Op de afsluitkraan zat direct een rubberen slang aangesloten. Ook dit moet aangepast worden want dit is verboden. Er mogen geen slangen aanwezig zijn onder de waterlijn, deze moet wordt vervangen door een vaste stalen leiding. 

Nadat de keurmeester klaar is met zijn werk mag je pas beginnen met het aanbrengen van primer en een nieuwe laag anti-fouling, dus daar werd vanmiddag voorzichtig aan begonnen. Het gehele onderwaterschip is vandaag in de primer gezet omdat de anti-fouling niet meteen op de epoxy hecht. De weergoden waren met ons, want het waren precies de 2 mooie dagen, met droog weer en een heerlijk zonnetje.
primer bezig

voorkantprimer1

primer1
Wat een end is het dan 35 meter…
Vrijdag wordt de laag anti-fouling aangebracht. Er waren 14 anodes onaangetast aanwezig maar het bleken zinkanodes te zijn, deze zijn geschikt voor zout water. Aangezien het schip alleen in zoet water heeft gelegen is het logisch dat ze onaangetast zijn. Deze worden vervangen voor aluminiumanodes dus voor zoetwater. Zuid Frankrijk en langs de kust naar Spanje zal m de komende jaren toch niet worden. Pensioendromen!

Op het droge...(2)
Bikken, bikken, bikken een beetje opbouwen en naar...

Related Posts

 

Reacties 10

Gast - Gertjan op vrijdag 18 maart 2016 20:35

Ziet er goed uit! Goed gevoel zeker dat alles in orde is?

Ziet er goed uit! Goed gevoel zeker dat alles in orde is?
Martin en Gaike Bos op vrijdag 18 maart 2016 21:05

Ja top! Hij vond t onderwaterschip zo mooi (lijn van het schip mooi zichtbaar) dat t zonde was dat dat onderwater was.

Ja top! Hij vond t onderwaterschip zo mooi (lijn van het schip mooi zichtbaar) dat t zonde was dat dat onderwater was.
Gast - Willemsels9@gmail.com op vrijdag 18 maart 2016 20:58

Wat komt er een hoop bijkijken! Leuk jullie blog alleen ik heb net zo'n verstand van schepen dus heel veel termen zeggen mij niets maar ik begrijp dat het schip er ondanks wat puntjes er goed uitziet aan de onderkant. Voor de bovenkant denk ik dat het er geweldig uitgaat zien. Veel succes en pas op jullie zelf. Gr. Els

Wat komt er een hoop bijkijken! Leuk jullie blog alleen ik heb net zo'n verstand van schepen dus heel veel termen zeggen mij niets maar ik begrijp dat het schip er ondanks wat puntjes er goed uitziet aan de onderkant. Voor de bovenkant denk ik dat het er geweldig uitgaat zien. Veel succes en pas op jullie zelf. Gr. Els
Martin en Gaike Bos op vrijdag 18 maart 2016 21:03

Ja, er zijn nog 100.000 dingen die erbij komen kijken die ik niet eens heb genoemd. Veel techniek.

Wat wil je weten Els? Want de termen moeten juist voor iedereen duidelijk zijn .

Ja, er zijn nog 100.000 dingen die erbij komen kijken die ik niet eens heb genoemd. Veel techniek. Wat wil je weten Els? Want de termen moeten juist voor iedereen duidelijk zijn ;).
Gast - Kees van Heeringen op vrijdag 18 maart 2016 21:33

Mooi resultaat hoor al die metingen, schip is kennelijk goed onderhouden. Zal jullie een goed gevoel geven. Succes !

Mooi resultaat hoor al die metingen, schip is kennelijk goed onderhouden. Zal jullie een goed gevoel geven. Succes !
Martin en Gaike Bos op vrijdag 18 maart 2016 22:00

Hallo Kees,
Er zat een hele dikke laag epoxy laag op, dus dat was inderdaad dik voor elkaar.

Hallo Kees, Er zat een hele dikke laag epoxy laag op, dus dat was inderdaad dik voor elkaar.
Gast - Willemsels9@gmail.com op zaterdag 19 maart 2016 06:30

Hoi Gaike, hier wat dingen waarvan ik, als landrot, echt niet weet wat het betekent:
Oude lenspomp, anti-fouling, anodes??
Gr Els

Hoi Gaike, hier wat dingen waarvan ik, als landrot, echt niet weet wat het betekent: Oude lenspomp, anti-fouling, anodes?? Gr Els
Martin en Gaike Bos op zaterdag 19 maart 2016 07:39

Hoi Els,

Nou daar komt ie dan:

Een lenspomp is een pomp waarmee lekwater in geval van nood, uit het schip gepompt kan worden.
Daar moeten er bij ons 3 van aanwezig zijn, in ieder compartiment een. Had ik tot een paar maanden geleden ook nooit van gehoord...

Anti-fouling is een beschermlaag tegen aangroei zoals schelpdieren en wier.

Anodes worden op het onderschip gelast en beschermen de metalen delen tegen schadelijke corrosie.
Dit verhaal hieronder heb ik van internet en is misschien duidelijker dan dat ik het uitleg. Niet misschien, ik weet het wel zeker ;-).

De van metaal vervaardigde componenten, zoals schroef, schroefas en roer kunnen onder water worden aangetast. Ze zijn samengesteld uit diverse metaalsoorten. Deze combinatie veroorzaakt corrosie. Een bescherming d.m.v. anodes is een "opofferingsbeschermingssysteem" omdat de anode zich langzaam opoffert.

Helder?

Hoi Els, Nou daar komt ie dan: Een lenspomp is een pomp waarmee lekwater in geval van nood, uit het schip gepompt kan worden. Daar moeten er bij ons 3 van aanwezig zijn, in ieder compartiment een. Had ik tot een paar maanden geleden ook nooit van gehoord... Anti-fouling is een beschermlaag tegen aangroei zoals schelpdieren en wier. Anodes worden op het onderschip gelast en beschermen de metalen delen tegen schadelijke corrosie. Dit verhaal hieronder heb ik van internet en is misschien duidelijker dan dat ik het uitleg. Niet misschien, ik weet het wel zeker ;-). De van metaal vervaardigde componenten, zoals schroef, schroefas en roer kunnen onder water worden aangetast. Ze zijn samengesteld uit diverse metaalsoorten. Deze combinatie veroorzaakt corrosie. Een bescherming d.m.v. anodes is een "opofferingsbeschermingssysteem" omdat de anode zich langzaam opoffert. Helder?
Gast - Jolanda van Meggelen op zondag 20 maart 2016 06:38

Ha die Gaike,
Hier even berichtje van Jolanda. Ja. Je uitleg maakt het duidelijker. We kunnen het nu beter volgen. Wat een operatie. Het is afgelopen week inderdaad perfect weer voor jullie werkzaamheden geweest. Hoop voor jullie dat de planningen allemaal uitkomen.
Succes verder en tot het volgende blog. X

Ha die Gaike, Hier even berichtje van Jolanda. Ja. Je uitleg maakt het duidelijker. We kunnen het nu beter volgen. Wat een operatie. Het is afgelopen week inderdaad perfect weer voor jullie werkzaamheden geweest. Hoop voor jullie dat de planningen allemaal uitkomen. Succes verder en tot het volgende blog. X
Martin en Gaike Bos op zondag 20 maart 2016 07:44

Hallo Jolanda,

Ja het is zeker een heleboel werk en een hoop nieuwe dingen. Ook voor ons, tot vanmiddag .

Hallo Jolanda, Ja het is zeker een heleboel werk en een hoop nieuwe dingen. Ook voor ons, tot vanmiddag ;).
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 22 augustus 2019

Captcha afbeelding