Groningen - Lemmer We hebben uiteindelijk langer dan gedacht van Groningen genoten en zijn in totaal 7,5 maand weggeweest. In juni vertrokken we richting:*Sneek (Starteiland)*Leeuwarden*Franeker*Leeuwarden*Harlingen*Drachten*Vakantie vieren vanaf Grou/Earnewaldenz. (rondom het Skutsjesilen, zie vorige blog)*Dokkum*Groningen Vanwege de hevige storm die ze voor vandaag voorspelden zijn we afgelopen vrijdagmiddag vertrokken om het...
Na de donkere dagen voor kerst én de donkere dagen erna klaart het gelukkig nu wat op…. Over de temperaturen klaag ik niet maar van die donkere luchten word ik altijd wat somber. Mijn moeder schijnbaar ook want die appt: “Bij jullie ook van dat klote weer?” Haha, misschien is...
Zoals beloofd een foto van de lichtjes in de mast. Daarnaast is de stuurhut nu ook helemaal in stijl!
Nogmaals fijne feestdagen!
En zo zijn er weer een paar maanden verstreken sinds de laatste blog en we gaan nu richting de feestdagen. Er is niet heel veel spannends aan boord van de Meerval gebeurd afgelopen maanden, daarnaast hield mijn gezondheid me bezig en zijn we met vakantie geweest, vandaar dat de laatste blog...
Goh, ik zie dat de laatste blog alweer eind juni was! Wat vliegt de tijd toch weer... Ik zal jullie bijpraten na onze ontspannen zomer. Na Franeker (we waren daar voor het verlengen van de spudpalen, zie vorig blog) zijn we terug naar Leeuwarden gevaren, leuke stad en onze dochter...
Zo, daar zijn we weer. Zoals beloofd dit keer vanuit Franeker! Donderdagavond zijn we voor ongeveer 4 maanden vertrokken uit Lemmer en naar het starteiland van Sneek gevaren. Het was een mooie avond, de dagen ervoor was het nog regen en wind dus we boften. Uiteindelijk lagen we rond 20:30 vast...
Half mei schreef ik, in ons laatste blog, dat ik jullie mee naar buiten zou nemen.... Eigenlijk start in april/mei normaal gesproken het buiten (verf)werk. Tenminste als het weer het toelaat. Schuren kan natuurlijk al snel maar voor verven moet het wel stabiel weer zijn. Droog licht, zonnig en niet teveel...
Terwijl de schilder zijn werk deed en de bank geleverd werd, is de timmerman ook nog langs geweest. De oude ingebouwde kast hadden we namelijk verwijderd. De timmerman kreeg het in zijn rug, (gelukkig niet van onze kast) maar daardoor gebeurde het plaatsen wat later….
De zware houten rolluiken kreeg ik amper omhoog, het systeem haperde vaak en ik wilde heel graag een open boekenkast. (Ik heb er niet een heel goede foto van gevonden in het archief maar dit was de rolluik kast)
Ik wilde gewoon, heel ouderwets misschien, een boekenkast met boeken. Een echt boek pak ik namelijk sneller als deze in het zicht staat. Daarnaast geeft het lezen van de achterkant van een boek me toch een heel ander gevoel, dan een ereader. Voelen hoe dik mijn boek is en zien hoeveel bladzijden ik nog heb. Ja dat zie je op een ereader ook aan de getallen onderin maar ik vind dit toch anders. Praktisch met vakanties maar ik heb dus liever de papieren versie. En zo kwam de timmerman voor het inmeten. We wilden de kast strak ingebouwd onder het gangboord, maar de vormgeving wilden we niet 13 in dozijn.
Nou dat is gelukt! Hij was alleen zo strak op maat gemaakt dat hij er deels met een hamer ingeslagen moest worden en daardoor het stukwerk sneuvelde…
Dus de volgende dag werd er weer gestuukt geschuurd en gewit… Toen waren we er wel een beetje klaar mee, maar gelukkig is de kast super naar ons zin. Paar keer lakken en inrichten maar!
We zitten er mooi bij! Dat was waar ik was ik gebleven… Nou letterlijk! Want we hebben een nieuwe bank. Eigenlijk zijn wij altijd heel eensgezind. We weten precies wat we niet willen en het is dus meteen een nee of een ja bij een aankoop. Is het een ja, dan...
Toen ik het vorige blog afsloot dacht ik: “Goh, er gebeurt zoveel dat ik snel weer een update zal schrijven”. Nou, er gebeurde inderdaad zoveel... dat het schrijven er niet van kwam. 1 Maart was de laatste, nu 6 weken later is het alweer 8 mei!
Maar toen afgelopen week 3 mensen me vroegen hoe het met het klussen/verven aan boord is, stond ik er weer bij stil dat er mensen zijn die met plezier dit blog lezen en dat doet me goed.
Deze maand hebben we zelfs lezers bij gekregen vanuit Noorwegen, meerdere uit Zwitserland en zelfs het zonnige Spanje!
Dus kroop ik vandaag achter m’n laptop en zal ik jullie eens bijpraten....
We hebben weer verfkleuren uitgezocht voor buiten. Vorig jaar is het hele schip teruggeschuurd tot de grondlagen en voorzien van 2 laklagen, dus is het dit jaar “alleen maar” een kwestie van licht opschuren wat bijplekken en het schip van een extra laag verf voorzien. Omdat we overgaan op een ander merk verf, namelijk de Sikkens Rubol een mooie hoogglans verf die in alle kleuren gemengd kan worden (voorheen hadden we Jotun en Nelf) hebben we de kleuren wat moeten aanpassen. De boeing wordt een tintje donkerder. De roefdekken vinden we nu wat te blauw dus daar hebben we een lichtere variant voor gekozen, met iets meer grijs erin.
En de autokraan en de pet (rand) van de stuurhut worden 1 tint lichter.
Alles in hoogglans, dus als het goed is bling-bling de zomer in, maar het zomerse weer is nog niet zover dus gaan we nu eerst weer terug naar binnen…
Stucen, stof, stof en stof en toen sausen...
Een week of 2 nadat de plafonds waren gelakt is de stucadoor aan de slag gegaan om alle wanden glad te stucen. Martin heeft helemaal in het begin, toen we het schip kochten, de keuken gedaan om te kijken of dit niet gaat scheuren en dat bleef goed. (Door de beweging van het schip is alles iets gevoeliger) Overal hadden we vliesbehang maar we wilden graag een strakkere uitstraling.
Het eerste proces is geweest om weer alles af te plakken, ramen vloeren, kachel, bank, kasten, alles….
Daarna werd het in de voorstrijk gezet. Toen is alles gestuukt, geschuurd, gepolijst en toen was alles wit! Maar dan ook alles, dus ook alles onder het afgeplakte….
Maar goed het knapte al zichtbaar op en omdat het stucwerk minimaal 5 dagen droogtijd nodig had eer het gewit kon worden was er tijd genoeg om alles te ontdoen van het stof.
De mooie blauwe muur bleef niet onbeschadigd (helaas!) door het stucwerk dus die kon Martin ook in de tussentijd opnieuw verven. Het afgeplakte hebben we grotendeels laten zitten voor de schilder. Dus zaten we een lang weekend, grotendeels in het plastic.
Nadat de schilder alles voor ons netjes heeft gesausd zitten we er weer netjes bij!
Ohh ja, over zitten gesproken…. Dat lees je komende week in ons volgende blog!
Goh, wat is dat toch een mooi vak! Je ziet het na een schilderbeurt heerlijk opknappen je hebt altijd eer van je werk. Ons plafond leek van een afstand aardig netjes maar vertoonde veel zwarte vegen. Deze zijn ontstaan na de storingen met de pelletketel van vorig jaar. In 2 dagen...
Na een winterslaap hier weer een zonnig bericht vanaf Meerval! We liggen nog steeds in Lemmer, dat was wel zo rustig in de winter. Water en stroom altijd dichtbij en bovendien zijn we ruim 3 weken met vakantie geweest en dan laten wij het schip niet graag achter in een grote...
De dag van vertrek was mistig, zo mistig dat we pas rond 13.00 vertrokken. Bas onze schoonzoon voer mee ter ondersteuning voor mij in de sluis, dus dat was ontspannen en fijn. Daarnaast maakte hij nog even leuke foto s van de Meerval, daar kunnen we er niet...
Na 3,5 maand gaan we Groningen weer verlaten en varen we aanstaand weekend naar onze vaste ligplaats in Lemmer. Het was een mooie zomer inclusief najaar dus we hebben heus ook genoten van deze stad. De laatste verfklus voor dit jaar heeft Martin hier afgemaakt (de gangboorden en het...
Ons laatste berichtje is al bijna een maand geleden geplaatst. We zijn toen vanuit Stroobos naar Groningen gevaren met het idee een tussenstop te houden en na een week onze vakantiereis te vervolgen. Helaas hebben we vanwege gezondheidsproblemen moeten besluiten in Groningen te blijven liggen. We hadden natuurlijk heel graag...
Afgelopen week is de pelletketel vervangen! Een hele klus om het niet werkende apparaat van boord te halen en de nieuwe weer op z’n plaats te krijgen. Die dingen wegen 220 kilo dus daar was wat mankracht voor nodig. Maar goed, hulde aan Pelletkachel Lemmer want zonder alle service die hij geboden...
Vorige weekend hebben we een nachtje op het Tjeukemeer geslapen en zijn we daarna doorgevaren naar het Sân Wetter. Daar hebben we een ontzettend lekker relaxed weekend gehad, terwijl het maar 10 km varen is. We kwamen onze oude Meerval tegen, wat is het leuk om te zien dat deze...
Zo, dit keer een blik op het dek van ons achterschip! Deze is nu helemaal klaar, de roef achterop, de raamkasten en het dek staan mooi in de verf. Het resultaat is een heel fris ogend geheel, wij zijn er erg blij mee. Dit weekend zijn we er weer op uit...
En wèèr staat het blog in het teken van schuren en verven! Het is een behoorlijke klus om een schip van 35 meter goed in de verf te krijgen. Martin is nu 2 jaar bezig en het is bijna klaar. Nou ja, klaar.... Het is nooit klaar maar dan staat...
Na wat mail verkeer, zijn we weer iets meer te weten gekomen over de historie van ons schip. In 1931 is het schip gebouwd voor de Fa Vriens en kreeg het de naam Excelsior. Destijds was het schip het visitekaartje van de firma. Men nam dan ook alleen schippers aan die...