By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Fontgrootte: +

Werk aan boord

7247417a1f0a6de92f81e38468923a8a4cc149cc05b044da4fbd5d65c17b40b4

TOPwindows

Toen we 7 jaar geleden de stuurhut verbouwden van kleine stuurhut 6m2 naar de huidige leef stuurhut 15m2 hebben we alle nieuwe ramen laten plaatsen door TOPwindows. De reden dat we voor hen gekozen hebben is dat zij kunststof profielen gebruiken in plaats van aluminium. Dit heeft als grote voordeel dat we nauwelijks condens hebben, doordat je geen koudebrug hebt. Al jaren hebben we naar alle tevredenheid deze ramen maar in een aantal ramen kregen we het laatste jaar lekkage. Er kwamen vochtplekken in, die zichtbaar werden wanneer de zon erop scheen als doffe plekken. Eerst 2 ramen en later nog 2, daarom besloot TOPwindows als garantie, alle 16 ramen te vervangen. Zo gezegd zo gedaan 3 weken geleden, wij vinden dat echt een super service! Alles is ondertussen vernieuwd, echt een dikke dank je wel!

ramen topwindows meerval

ramen topwindow meerval

Nu twijfelen we over de 10 grote ramen beneden in de roef. Deze ramen geven tot op heden dus wel veel condens omdat dat de oude aluminium ramen zijn, daar is nu 1 van gaan lekken. Wat net lijkt of het een vies raam is. En dan hebben we het dilemma, gaan we nu die ene vervangen voor het oude syteem aluminium dan hoeven we er maar 1 te doen maar dan houden we in de winter wel condensvorming.

meerval_witte_brekken_2021.jpeg

Of pakken we alles aan en vervangen we alle 10 de ramen voor kunststof van Topwindows? Kostenpost van meer dan  € 10.000 en een hoop extra gedoe binnen omdat het stucwerk tegen de houten kozijnen is gestuct is en deze allemaal verwijderd moeten worden. Als ik binnen zeg, wordt Martin al nerveus want als hij ergens een hekel aan heeft is het binnen aan het werk. Dus we denken er nog even over na..

 

De DAF 575 boegschroefmotor

Komende week wordt onze boegschroefmotor vervangen. Onze oude was een DAF 575 turbo 120pk maar had vaak startproblemen en ontwikkelde veel rook, heel veel rook. Dit type DAF motor 575, zijn veelvuldig vrij gekomen in de jaren ’70 vanuit vrachtauto’s en vuilnisauto’s. Nadat ze gemariniseerd zijn, gereedgemaakt voor een 2e leven als scheepsmotor, zijn deze veelvuldig in de binnenvaart, zoals in spitsen en kempenaars, terecht gekomen als boegschroef motor. Het motorblok zelf is eigenlijk onverwoestbaar.

daf boegsch

Het probleem bij ons was echter dat hij eigenlijk te zwaar is als boegschroef motor. Daardoor komt hij niet goed op temperatuur. Het advies van de monteur was de brandstofpomp te laten reviseren, de 6 verstuivers moesten vernieuwd worden en de koppakking moest vervangen. Daarnaast is de startmotor en radiateur ook slecht, dus voor degene die er geen verstand van hebben zoals ik, gewoon veel geld.

Daarom hebben we de keuze gemaakt de boefschroefmotor te vervangen voor een lichtere motor van 70pk van het merk Perkins. Dit is een motor van een voormalig generator set die 800 uur gelopen heeft, dus voor ons gebruik als boegschroef motor prima een boegschroefmotor draait immers maar minimaal. 2e Paasdag varen we naar een stukje vrije kade ergens in het dorp, zodat de kraan goed bij de kop van het schip kan komen om de oude motor eruit te hijsen want komende week gaat de boel eruit en er weer in, mochten er interessante dingen voorvallen dan vermeld ik dat in het volgende blog.

 

Lentekriebels

In het voorjaar krijg ik altijd lente kriebels, ondanks dat de lente nog niet heel nadrukkelijk aanwezig is. Maar ik wil opruimen en wat nieuwe dingen kopen binnenshuis. Zo hebben we voor een nieuwe salontafel gekocht en een andere losse stoel. De salontafel is ooit ontworpen door de Japanner Noguchi, het is een dikke glazen plaat in een organische vorm die rust op een houten poot. Geen spectaculaire verandering maar de tafel is van glas en dat geeft een iets ruimtelijker geheel. We hebben ook een Barcelona stoel aangeschaft, alleen de naam vind ik al prachtig. Als je de foto’s hieronder ziet lijkt het verschil van de stoelen niet heel groot door dezelfde kleur. Maar deze zit een stuk beter!

woonkamer meerval

 

Van 1 naar 2 componenten verf

Alle verf voor komend jaar is weer besteld en binnengekomen, want we gaan dit jaar voorzichtig starten met de overgang van 1 naar 2 component verf van De IJssel.  We hebben vorig jaar de kuip/terras achterop, in deze verf gezet met goede ervaring, het is harder en sterker. Uiteindelijk willen we de roefdekken, gangboorden en de zijkant van de roef ook in deze verf hebben. Met het halfrond bovenaan de roef (profielijzer met een doorsnede gelijk aan een halve cirkel) en de sierreling achterop de roef en bovenkant bolders gaan we dit jaar starten. Zo kunnen we testen of het goed houdt op de oude verf want dat is 1 component. Het schijnt wel te kunnen maar het advies is om over te gaan op 3 jaar oude verf en dit jaar is het pas 1 jaar oud, dus als het op het halfrond houdt dan houdt het zeker volgend jaar op de roef zelf. Verder is al het petrol kleurige aan de beurt, dat behouden we gewoon in 1 componenten verf, dus

  • de autokraan, de pet van de stuurhut, de antennebeugel en het boeisel werk genoeg dus.

Eerst maar de boegschroef en ondertussen wachten we op stabiel zonnig en droog weer….

En toen werd het voorjaar...
Een terugblik op onze wintercruise
 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
dinsdag 16 april 2024

Captcha afbeelding

E-privacy beleid