Deze week was het met name bikkelen, een beetje opbouwen en varen naar een andere werf.

Martin is een dag bezig geweest om de restanten van de oude badkamer te slopen. Daarmee bedoel ik het laatste kastje verwijderen, het bad was vorige week al weggehaald maar dat hadden ze gebouwd in een heus fort van hout. Dus daar kwam ook nog wat schroefwerk aan te pas om het uit elkaar te krijgen, toen de badkamertegels verwijderd waren bleven er net zoals in de keuken zeer veel cementresten over.
cementbadkamer

Martin had al van alles geprobeerd om het te verwijderen. Tips van internet die niks hielpen, zoals met een schop of een baksteen. En toen was mijn vader zo aardig om wederom te komen klussen en dat werd 2 dagen bikken om het cement alsnog te verwijderen. Wederom onze dank daarvoor!
cementstukken

Dit weekend heeft Martin de grote afstap opgevuld zodat we bijna 3m2 extra woonkamer vloer hebben.
Voor
gatnietgevuld
Na
opgevuldgat
Ook is de lelijke airco verwijderd om het gat in de muur dicht te kunnen maken. Hier kwamen natuurlijk aardig wat leidingen en slangen tevoorschijn die op de unit bovenop het dek aangesloten waren. Dus afkoppelen en volgende week de unit bovenop verwijderen. Dit gat kan dicht in ieder geval.

koof
gatairco

Zaterdagmorgen vroeg is ze eerst nog naar een andere werf gevaren. Voor de mensen die zich nu afvragen is het schip een ze? Officieel is een schip onzijdig maar ze wordt in vrijwel alle gevallen vrouwelijk beschouwd. Ik dwaal even af maar het is wel grappig om tussendoor de gedachten van radio-officier Jan Fernhout weet te geven.

Er zijn natuurlijk wat opsommingen waar over valt te discussieren, het zijn niet mijn woorden ;-). Maar wie weet nemen andere vrouwen dit allemaal voor lief aan.

Maar goed, andere werf dus.
We liggen nu bij de werf van Harm Visser in Harlingen, ook wel bekend als "bij de kamelen" omdat deze werfeigenaar kamelen houdt en daar best wat bekijks van heeft. Ze gaat komende week daar uit het water voor de vlakkeuring. Eerst gaat de schroef eraf voor het vergroten van de spoed*, die brengen we daarvoor naar Kampen. Dan wordt het schip schoongespoten, de vlakdikte gemeten en er wordt nagegaan of er schroefasspeling is. Allemaal voor de (CVO keuring/verzekering)

Als de onderkant zichtbaar is kunnen we zien wat erop gezeten heeft en krijgt ze een nieuwe beschermlaag en meteen 14 nieuwe anodes.

Werk genoeg dus komende week aan de onderkant. Ondertussen zijn ze bij onze werf al druk bezig met de nieuwe stuurhut. Er is met viltstift al een en ander aan maten uitgezet. Zodra we weer terug zijn, over een week/anderhalve week, wordt de oude stuurhut eraf gesloopt. En de nieuwe ingang alvast verbreedt. Hier alvast wat foto's, het zijn eigenlijk niet meer dan 2 lijnen maar voor ons zijn ze heel erg leuk alvast deze strepen.

viltstiftstuurhut

viltstiftstuurhut2

Maar over de stuurhut en het technische gedeelte later uitgebreid meer.
Ondertussen houdt de kameel de wacht.
kameel

 *Door de spoed te vergroten wordt per schroefomwenteling een grotere “afstand” afgelegd. Wat er dan voor zorgt dat de snelheid van het schip iets zal toenemen. Dit kan omdat de uitlaattemperatuur aan de lage kant bleef.