En zo zit de eerste weken als schippersgezin erop. We klungelden de eerste 2 weken nog wat met het stroom omdat ze bij de werf nog druk bezig waren met de bedrading. Dus niet alles tegelijk aanzetten zoals ik gewend ben.....


Wasmachine droger en gelijk maar een ovenschotel, dat werd m dus nog effe niet. Alles lag er meteen uit. Met een meterkast waar nog geen touw aan vast te knopen is voor de elektriciën was het een ware uitdaging.
meterkast woonkamer2

 

Voorop in de machinekamer was het een bos spaghetti aan draden maar dat is ondertussen geordend. Zo hebben we nu 380 en 220 en 24volt boord.
meterkast machinekamer

De watertank is denk ik nu wel goed genoeg schoongespoeld maar door de Hadex nog niet echt drinkbaar. Of je moet van de zwemwatergeur houden, schadelijk is het namelijk niet maar het bevat veel chloor. We liggen bij het watertap punt dus vullen we nu steeds flessen of jerrycan met water. Koken kan wel en met de koffie of thee proef je het ook niet. Dus nog een paar keer de watertank spoelen. 8000 liter spoel je blijkbaar niet zomaar door. 
We liggen daardoor nog wat scheef naar stuurboord, dat komt omdat de watertank iets over stuurboord ligt. Dit i.c.m. een bijna lege bunker (brandstoftank) aan bakboord zorgt ervoor dat we dus wat scheef liggen. Even zien of de brandstof tank dit compenseert als deze gevuld is. Niet dat daar 8000 liter brandstof in gaat, gelukkig voor onze portemonnee. 

Voorop zijn ze bezig geweest met het terugplaatsen van de spudpaal. Deze is nu ook vanuit de stuurhut bedienbaar. Zit nog wel een foutje in, de voeler die de draad "voelt" (slap dus op de bodem of strak) hapert. Uiteindelijk resultaat was dus dat de dynema draad op de lier brak. (en nieuwe lierdraad!) Bij de palen sprong beide keren het staaldraad dus komt volgende week de leverancier langs van het mechanisme. 

Ook wordt er volop gewerkt aan alle techniek, zoals plaatsen van camerasysteem om voor-en achterop de dode hoek te compenseren, ontluchtingen aanbrengen op de brandstoftanks en het voorzien van nieuwe peilglazen en een brandstof laag alarm. Veel zijn cvo eisen voor de keuring. 

Er is nog veel werk gaan zitten in het plaatsen van sensoren op het roersysteem, erg weinig ruimte om dit aan te brengen. Dit is noodzakelijk om de juiste stand van de roeren weer te geven op de roeraanwijzers in het dashboard en het stuurpookje. 

Ook de verplichte lenspompen (voor het kunnen leegpompen van 3 verschillende ruimtes) zijn geplaatst in de 3 compartimenten. Machinekamer voor en achter en het woongedeelte. In de lessenaar wordt alle apparatuur ingebouwd en aangesloten.
lessenaar1

lessenaar2

ramen stuurhut

Om de accuspanning van binnenuit te kunnen lezen hebben we een multi digital control in de slaapkamer nog wel, hoe spannend ;-)! Deze geeft weer of de accu’s worden opgeladen, wat de spanning is van de accu’s en of we walstroomspanning hebben.
mulit digital control

De timmerman heeft in de afgelopen weken ook aardig wat werk verricht. Alles is betimmerd en afgewerkt in de stuurhut. De ramen en deuren zijn geplaatst, hieronder de foto s van de opbouw van de timmerwerkzaamheden.
 stuurhut 1 De bank is ook helemaal ingetimmerd.
stuurhut2

stuurhut3

dashoard stuurhut

De trap naar de stuurhut zit er ruwweg in. Volgende week nog daar nog wat afwerking.
trap stuurhut

Het plafond zit er ook in en heeft Martin al 2x gelakt.
plafond geschilderd stuurhut

KPN is ondertussen ook over de brug als het goed is wordt bij een paar dagen droog weer volgende week een kabel gelegd met heel veel moeite en gedoe en telefoontjes maar goed we hebben ondertussen dus wel een noodpakket gekregen zo hebben we internet (nou ja, niet onbeperkt maar voor t hoognodige en wij missen Netflix hihi) en televisie kijken we via digitenne, dat gaat prima. 

Martin zorgt de komende dagen dat alles gereed is voor de keurmeester. Zodat, als het schip komende week goedgekeurd wordt we naar Lemmer kunnen varen. En dat willen we heel graag! Deze ijzerbende, liggend achter een hek en met uitzicht op een grote loods met de hele dag werkmannen aan boord worden we echt zat. terrein srf
Hier komen Martin en Daphne aan, naar boord.

Het is voor een goed doel natuurlijk. Maar iedere morgen direct met je slaaphoofd (lees stap uit bed en na 2 meter kun je nergens meer omheen) oog in oog met de timmerman en wat elektriciëns, die vervolgens de hele dag rondlopen daar ben ik ondertussen wel klaar mee. Maar heus, we klagen niet want het wordt prachtig. 

Voor de aankleding heb ik deels gezorgd, zo hebben we in de keuken dit schilderij hangen.
schilderij keuken

We hebben een oud bijzettafeltje via familie van mijn vriendin gekregen, daar heb ik het blad van beschilderd met nagebootste Portugese tegeltjes, het onderstel moet ik nog schuren en beitsen.
tafeltje gepimpt

Achter de pelletkachel die komende maand in Lemmer komt dit paneel.
paneel pelletkachel Het zijn de advertenties uit de schippersalmanak van jaargang 1931. In 1931 is namelijk het schip gebouwd. Zelfs de advertenties van Kromhout en Lister motoren, die wij aan boord hebben zitten erbij. Erg grappig om advertenties van zo lang terug te lezen. Schippersdochters konden toen een cursus volgens voor naaien en verstellen van boven en ondergoed, haha.
advertentie kromhoutadvertentie listercursus schippersdochters

Maar oke wat houdt het gereedmaken voor de keuring voor ons tot nu toe nog in?
De naam en het europanummer aanbrengen, de naam is ondertussen geplaatst.

meerval letters

Het Europanummer hebben we nog niet aangebracht en het bord achterop met wederom naam Europanummer en thuishaven staat in de grondverf.
letters

Dan nog een gasveer plaatsen op de klep naar de machinekamer voorop, reddingsboeien bevestigen, 6 brandblussers monteren, drenkelingen en ehbo borden plaatsen. Die laatste zijn foei lelijke dingen, maar verplicht. Net zoals de stickers zoals gehoorbescherming en verboden te roken ivm brandgevaar maar die komen op het luik van de machinekamer in de stuurhut. En daar komt een paneel van onze houten vloer overheen dus dat is mooi uit het zicht. 

Dus hopelijk is ons volgende bericht, Lemmer we komen eraan!