We hebben niet heel veel gevaren in juni en juli door allerlei omstandigheden. Het weer, wat afspraken in de weekenden, gecombineerd met (wederom) schuur- en verfwerk wat nog op plan stond...

Zo zijn de bolders geverfd.

bolders gelakt

De voor boeiing is van blauw naar wit gegaan, dit geeft echt een verruimend effect, alleen maar door de kleur. Ik kon niet echt een goede foto vinden van de oude situatie maar onderstaande geeft wel weer dat het veel lichter en netter is geworden.

boeing blauw

voor boeing

voor boeing2

Het halfrond aan de bovenzijden van de roef zijn alvast opnieuw gelakt, deze had wat roestplekken waardoor er telkens strepen ontstonden langs de roef. Aangezien de roef verven pas volgend jaar op plan staat ziet het er nu toch al veel beter uit.

Afgelopen winter hadden we nogal hoge kosten ivm het dieselgebruik voor de cv. Daarom bedachten we een pelletketel te installeren voor de komende herfst/winter. Aangezien pelletkachels op dit moment nogal in trek zijn door de subsidie die wordt gegeven, stond de planning al vol na de zomer tot november, een mogelijkheid was nu direct in augustus dus besloten we hem maar direct in te laten bouwen. Zo gezegd zo gedaan, in de berging onder de stuurhut komt de ketel en in de machinekamer het buffervat. Dit had wat voeten in aarde want de smalste doorgang is op z’n breedst 57 cm en de ketel was 60, daar komt bij dat hij zo n 220 kilo weegt…. Dus wat demonteren en organiseren staat hij uiteindelijk op z’n plaats. Ook nog even een monteur langs geweest voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt voor onze HOMA pomp, deze pomp is voor ons afvalwater. Dus ook weer klaar….Tenminste net toen we dachten alles op de rit te hebben voor de vakantie gingen de accu’s stuk. Nou dat was nog even stressen, 1 week voor onze vakantie (en voor het bedrijf natuurlijk ook vakantietijd) nog even een nieuwe tractie (accu)set bestellen en monteren was een dingetje. Maar goed dat is inmiddels ook gelukt, 12 accu’s eruit en 12 accu’s (24 volt ) er weer in a 50 kilo stuk vanuit de machinekamer, trapje op naar achteren door het gangboord naar de wal...

accuset

Hier de oude tractie (accu)set. Martin heeft zijn fitness deze week wel gehad ;-)

De koperen sterren op de kop hebben we verwijderd om goed schoon te maken. Er was overheen geverfd door de eigenaar terwijl er koper onder vandaan kwam. Hier is de verf eraf gekrabd, nu nog poetsen.
koperen sterren meerval
gepoetste ster meerval

Voor wie het leuk vindt om te lezen wat info over deze “sterren”:

De ster die je wel ziet op de boeg van klassieke schepen is een Oculus. Oculi kwamen reeds voor op schepen uit de oudheid. Deze versiering wordt bijna uitsluitend aangetroffen op schepen van het type Luxe-motor, motorscheepje, motorbeurtschip en op sleepboten met een scherpe steven. Het verhaal dat deze sterren aangeven dat het schip vrijgevaren is, is niet geheel juist. Deze decoratie kan in principe op elk schip voorkomen. Het is echter wel zo dat VERGULDE sterren, net zoals vergulde letters in de naamplank, een vergulde mastkloot, een met een hoorn van overvloed bewerkte klik, een rijk roerbeeld, een fraai hakkebord, gouden oorringen e.d. een prijzige zaak waren en dat eigenlijk alleen welgestelde schippers, dus schippers die geen schulden meer hadden, zich een dergelijke weelde konden veroorloven.

Voor binnen hebben we een oud lessenaartje op de kop getikt, onder de klep functioneert het nu als krantenbak dus decoratief en praktisch.
lessenaar

De tafel in de stuurhut vordert en is ondertussen voor een derde gereed, hier alvast een tussentijdse blik.
tafel meerval

tafel meerval2


kuifaalscholver
Tot slot kregen we nog bezoek van een kuifaalscholver. Heeft een uur lang stil bij ons schip gezeten. Hij verroerde zich zelfs niet toen ik dichterbij kwam voor de foto.

 

 

 

 

 

 

 

Wij gaan ons klaar maken voor de vakantietroute die op dit moment nog per dag wijzigt, tot snel!



Bewaren

Bewaren