By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Fontgrootte: +

Najaar en winter 2017

Najaar en winter 2017

Martin heeft in september de raamkasten van de achterroef geverfd. Deze waren wel al in de grondverf gezet maar zijn nu afgelakt in de juiste kleur.

ramen achterroef meervalIk heb de letters op het bord achterop de roef in dezelfde kleur geverfd.
letters achterop meervalletters stuurhutDe letters van onze familienaam op de stuurhut zijn ook meteen geverfd maar nog niet bevestigd. Aangezien de stuurhut in het voorjaar nog een laklaag krijgt, plakken we deze daarna op. Meerval geverfd bordDe kop is geschuurd en geverfd, met het vlotje voorlangs kon Martin er net bij.

sept 17 kop1

sept 17 kop3

sept 17 kop martin

sept kop5

De kleuren worden komend voorjaar weer aangepast want we willen het uiteindelijk toch anders. Daarover later in het voorjaar meer.

Afgelopen najaar hoopten we, na een tegenvallende zomer, op een prachtig nazomer wat helaas niet zo mocht zijn. Dan komen al snel de korte dagen, vroeg donker en het natte herfstweer.  Eigenlijk is het dan aan boord niet veel anders vertoeven dan in een woonhuis. Er zijn natuurlijk technische aspecten waar je rekening mee moet houden en de watertank die we wekelijks vullen om het water vers te houden. Niet dat het wekelijks nodig is want we kunnen qua voorraad ongeveer 4 weken vooruit, zonder tanken. En dan gebruik ik gewoon mn vaatwasser, douchen we iedere dag ;-) en ga ik wekelijks in bad.

Tussen de regenbuien door heeft Martin nog een leuning gemaakt om de afstap naar de steiger te vergemakkelijken. We hoopten op niet al teveel gladheid, maar je kunt maar voorbereid zijn.

leuning meerval

In de winter hebben we vooral wat monteurs aan boord gehad om een en ander aan storingen te verhelpen. Zo ging de kopschroef wel aan maar niet meer uit vanuit de stuurhut. Deze moest handmatig voorop uitgezet worden. Dat is verholpen het bleek de stopmagneet te zijn. Deze is vernieuwd en alle relais zijn vervangen. Ok hadden we een spontane storing met een timerschakelaar. Deze zorgt ervoor dat vanaf de walstroom het schip voorziet van electra. Dus een nieuwe timerschakelaar en toen was er weer licht :-). We hadden ondertussen wel stroom via onze generator en accubank.

elektra

Daarnaast hebben we een pelletketel op houtpellets aangeschaft, dit om de dieselkosten in de wintermaanden te drukken. De vorige Kabola-cv draaide op diesel. Vorig jaar liepen de kosten op tot ruim 500,00 euro per maand, de houtpellets kosten ons nu 300,00 per maand. Dit zijn overigens alleen zulke hoge kosten in de wintermaanden. Helaas hebben we nogal wat storingen met deze pelletketel, dus echt een hele verbetering met uitzondering van de kosten vinden we het nog niet. Niks te zeggen over de servicemonteur die geregeld bij ons langs kwam/komt om de storing weer te verhelpen, maar het is toch wel naar wanneer je dagen met truien aan zit, sjaals om en alleen maar op de bank eet omdat in de stuurhut het te koud is. Gelukkig hebben we onze losse pelletkachel nog, die houdt de woonkamer warm. Omdat de pellets regelmatig worden aangevuld in de ketel, waardoor dus langer dan een dag van boord een probleem werd, laten we nu voortaan de Kabola-ketel als backup draaien. Deze slaat dan aan wanneer de pelletketel uit gaat of niet voldoende verwarmt door een storing. En zo houden we het ook in de winter warm!

Najaar en winter, vervolg...
Zomer, vervolg week 3.
 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
dinsdag 19 maart 2024

Captcha afbeelding

E-privacy beleid