Zomervakantie 2017, week 3
Na een prachtige zonnige dag en een totaal verregende dag in Harderwijk vertrokken we vrijdagmorgen naar Spakenburg....
We zijn afgeweken van het plan om naar Huizen te varen en daarvandaan naar Amsterdam, via de Amstel, de Lek en de IJssel weer terug naar het noorden vanwege de slechte weersvoorspelling en de harde wind. Daarbij konden we bijna geen relaxdagen in plannen zonder te varen en die hebben we ook nodig, dus varen we nu naar Spakenburg. We moeten wel wachten voor de Nijkerkersluis, het is er nogal druk met pleziervaart. Het binnenvaartschip de Talerna vult de sluis bijna helemaal vanaf de andere kant.
Martin grijpt zijn kans tijdens het wachten om weer met de zwabber aan de haal te gaan ;).
Onze ligplaats in Spakenburg is aan de rand van het Eemmeer. Hierdoor hebben we iets meer last van golfslag maar voor het uitzicht is het prachtig.
Hier kwam familie aan boord en zij zijn de volgende dag meegevaren de Eem op naar Amersfoort.
In Amersfoort konden ze mooi op 1 min. afstand vanaf onze ligplaats de bus weer terug pakken. Onze jongste dochter had na een weekje zeilen met haar vriend in de regen en/of zware bewolking de spelletjes kaarten wel gezien en verruilde spontaan de zeilvakantie voor een weekje Rome. Dit waren 2 vliegen in 1 klap want ook zij konden mooi aan boord komen voor wat laatste spullen te pakken. Super plek, zijhaventje van de Eem achter de betoncentrale (en geen havengeld..;).
Winkelstraatje op 15 min loopafstand, met een Albert Heijn. Dus na wat nieuwe voorraad vertrokken we maandagmiddag om 13.15 van Amersfoort naar Marken. Het was wederom een zwaar bewolkte dag tijdens onze route, maar we hoorden van familie dat zij in het westen wel de zon hadden, wie weet komt het nog onze kant op.
De foto van de skyline van Amsterdam is hierdoor ook een beetje somber…
Even daarna is Marken al in zicht met als herkenningspunt het Paard van Marken. Uiteraard hebben ook wij foto’s genomen toen we langs voeren. Op de een of andere manier doe ik dat telkens als we langsvaren want het blijft een mooi plaatje. Het blijkt ook de meest gefotografeerde vuurtoren van Nederland en daar doen we dus gewoon aan mee ;-).
Klein stukje geschiedenis;
De geschiedenis van het Paard van Marken gaat terug tot het jaar 1700.
In dat jaar werden er drie vuurtorens gebouwd langs de Zuiderzee:
Het Paard van Marken
De vuurtoren De Ven
De vuurtoren van Durgerdam
Deze vuurtorens waren bedoeld om schippers veilig van de Waddenzee naar Amsterdam te leiden. Alle drie de vuurtorens waren in dezelfde vierkante stijl gebouwd.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw, met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Eenmaal in Marken aangekomen vonden we een prima plekje midden in de jachthaven. We staken iets uit, zowel voor als achter maar goed we lagen mooi. Het was immers ondertussen al weer avond geworden, dus we waren erg blij met de touwtjes eindelijk vast. Helaas kwam al snel de havenmeester die ons weg moest sturen. De ligplaatsen zijn voor schepen niet langer dan 25 meter (jammer dat dit nergens, ook niet op de website, staat vermeld). Geen uitzonderingen en dus daar gingen we weer, van Marken naar Monnickendam. Daar dan maar proberen, dag Marken het zag er bij het weg varen toch gezellig uit! Onderweg kwam de zon nog even tevoorschijn om over een paar uur onder te gaan.
In Monnickendam was het wederom razend druk maar goed de jachthaven is 4x zo groot. Zie alle mastjes maar eens en dan is dit nog maar 1/3 van alle schepen die er liggen.
Aan de buitenkant van de steiger hebben we 'm uiteindelijk vastgeknoopt, moe maar voldaan wat gegeten en ons bedje in om morgen naar Enkhuizen te varen. De wekker staat 7.00 voor morgen, (huhh vakantie?) want wil je een geschikte plek hebben moet je vroeg aankomen en het is toch 3,5 uur varen met een sluis erbij…..
Volgende verslag vanaf Enkhuizen dus!