By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

35,10,0,50,1
25,600,60,0,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,2,1,0,2,40,15,5,2,1,0,20,0,1
Meerval in Lemmer
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval Lauwersoog
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Meerval in Enkhuizen

Zomervakantie 2024 - deel 2 van 3

Oke, we varen in deel 2 van De Linge naar Wijk bij Duurstede, maar waren gebleven bij de heipaalmachine en die was ik in korte tijd zat genoeg om het plan om te gooien. Douche in, aankleden en een kop koffie en we zijn weer los, de Linge op richting Leerdam.

De Linge

De Linge is een supermooi vaargebied! De Linge is met haar 108 kilometer de langste, volledig in Nederland, lopende rivier van Doornenburg tot Gorinchem. Mooie woorden van Hestia Peek staan op de pijlers van de brug bij Leerdam, waarvan ik er 1 vastgelegd heb op beeld.

32.1 Meerval zomervak 2024

Eenmaal in Leerdam aangekomen waren de ligplekken bezet en buiten de jachthaven zijn er niet veel aanmeerplekken voor onze afmeting dus voeren we door. We passeren het stuwsluisje bij Asperen, dit past maar net.

34 Meerval zomervak 2024

Geen straf varen tussen al het moois, maar oke eerlijk is eerlijk soms zie ik dingen….:-(
Dit zijn nou van die voorbeelden waardoor gemeenten bang zijn geworden om ligplaatsen uit te geven. Men knoopt vast in een mooi natuurgebied en eigent zich een plek toe met spullen op de wal. Als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf gedoogd.

35 Meerval zomervak 2024

Richting Geldermalsen

Maar oke, we varen dus verder over de Linge richting Geldermalsen….
Wonderschone natuur en rust, de zon schijnt erbij, het is alleen maar genieten. Ik neem jullie mee met wat foto's.

36 linge Meerval zomervak 2024

37 linge Meerval zomervak 2024

37.1 Meerval zomervak 2024

Maar eenmaal dichterbij Geldermalsen zagen we nog steeds weinig aanmeerplekken voor onze afmeting, daarbij kwam dat we toen nog niet wisten of we in Geldermalsen onder de brug door konden dus ter hoogte van Beesd was een kom en hebben we haar daar vastgeknoopt. Zo hadden we meteen de ruimte om rond te gaan de volgende dag.

Dus het plan werd, de bijboot over boord. Dan op die manier maar naar Geldermalsen varen, de schoonheid van de Linge werd er niet minder om.

38 Meerval zomervak 2024

Dat was toch nog verder dan we dachten… en Geldermalsen niet zo leuk als we dachten, haha. Dus na anderhalf uur hadden we het wel gezien daar en het begon te hozen! Gelukkig konden we even schuilen bij de vrienden uit Roermond, want die lagen al eerder met hun boot in de jachthaven van Geldermalsen. Daarna vol goede moed, met een geleende paraplu, gauw terug naar boord. Maar droog over nou nee, dat niet zoals je ziet. De paraplu gebruikten we om het electrische gedeelte van mijn scootmobiel te beschermen, dat leek ons even belangrijker dan onszelf.

39 Meerval zomervak 2024

De volgende ochtend vroeg zouden we de geleende paraplu weer overdragen maar dit zijn van die vroege vogels, dat werd 'm dus niet omdat wij nog lekker lagen te slapen. Dus zij voeren richting Heusden en maakten de onderstaande foto, van onze ligplek in Beesd. We dachten toen, stuur maar een tikkie voor een nieuwe "plu".

40 Meerval zomervak 2024

Naar Heusden

We zijn uiteraard niet verder gevaren naar Geldermalsen maar eind van de ochtend zijn we weer terug de Linge afgevaren. Het weer was een stuk minder mooi vandaag, veel bewolking met een koude windkracht 4/5.  Eigenlijk behalve de wind, best mooi vaarweer maar eerlijk is eerlijk, de Linge heeft meer schoonheid met een zonnetje.

Uiteindelijk hoorden we onderweg dat de brug van de Grote Merwedesluis in Gorinchem was gestremd vanwege mankementen. Dat leverde voor ons een vertraging op van een uurtje, maar de vrienden uit Roermond lagen al een paar uur te wachten, zo konden we mooi de plu alsnog overdragen haha. Later konden we toch nog schutten in de Grote Merwedesluis. De foto is gemaakt tijdens het wachten, er is eigenlijk niks aan wachten maar de wolken op de foto vind ik mooi genoeg om het toch in deze blog te plaatsen.

41 Meerval zomervak 2024

Uit de sluis kwamen we direct op het Boven Merwedekanaal, dat was maar een klein stukje opvarig, wel met een mooie skyline van Gorinchem….

42 Meerval zomervak 2024

Vervolgens stuurboord uit, de Afgedamde Maas op, maar terwijl ik het schrijf denk ik wat is een afgedamde Maas? 1904 werd in de Maas bij Well en Poederoijensehoek een dam gelegd, hierdoor ontstond de Afgedamde Maas.

Daarna kregen we de Wilhelminasluis in Andel nog even en gaan stukje verder stuurboord uit het Heusdensch kanaal op. In de sluis werd er door vrienden een mooie foto gemaakt van ons schip, het lijkt heel wat maar uit de sluis kwam containerschip Antonia ons tegemoet en voelen we ons ineens niet meer zo groot haha.

43 Meerval zomervak 2024

Als afsluiting nog een ieniemienie stukje Maas en het is mooi geweest voor vandaag. Om 20:30 lagen we uiteindelijk vast in Heusden aan de bunkersteiger. Het was door omstandigheden een (te) lange dag, morgenochtend eerst wat diesel bunkeren.

In de scheepvaart tank je niet maar bunker je.

Het woord "bunkeren" in de scheepvaart, komt voort uit het middeleeuwse Engels en betekent een soort opslagplaats of voorraadkamer. In de 19e eeuw, toen stoomschepen steeds gebruikelijker werden, werden deze ruimtes gebruikt om kolen te bewaren, die de stoomketels aandreven. De term "bunkeren" werd later breder gebruikt om te verwijzen naar het aanvullen van een schip met brandstof, zoals olie of diesel.

43 1 Meerval zomervak 2024
In de ochtend als Maritiem centrum Heusden opent, bunkeren we dus meteen diesel, 350 liter vullen we bij. We hebben voor de hoofdmotor achterop 2 bunkers van 1000 liter diesel elk. Deze zijn gekoppeld aan elkaar maar wij hebben er een dicht staan voor gebruik van de kachel in de winter. We gebruiken momenteel maar 1 bunker van 1000 liter voor de hoofdmotor.

De wind gaat toenemen de komende dagen. Wat wordt het plan?
Gaan we Heusden nog bezoeken of varen we meteen door naar 's-Hertogenbosch?
De sluis Engelen vlak voor 's-Hertogenbosch, is gestremd horen we en Heusden is leuk zegt men. Dus we gaan even van boord om in het kleine centrum van Heusden te kijken, we moeten vanaf de bunkersteiger een half uur wandelen.

44 Meerval zomervak 2024

Het is een dorp met een gezellig plein met terrassen en oude panden en pakhuizen. Wat me opvalt is dat het allemaal super goed onderhouden is, kozijnen en deuren staan dik glanzend in de verf. Ook allen met elkaar afgestemd qua kleur en stijl. Zo zie ik in 1 straat bijvoorbeeld de meeste deuren met familienaam allen in hetzelfde oud-Hollands lettertype. Mooi om te zien, maar gek genoeg benauwd het me. Zo geregisseerd allemaal, maar dat zal een persoonlijk dingetje zijn.

Na het rondje Heusden maken we een plan voor de komende dagen. Dit in verband met de harde wind en de gesloten sluis Engelen die toegang biedt naar 's-Hertogenbosch. Dit keer is het geen mankement maar zijn ze de voegen aan het herstellen in de sluis. We zouden kunnen omvaren maar dat scheelt ruim 2 uur en die moeten we ook weer terug, daarbij is bij beide ligplaatsen het centrum van 's-Hertogenbosch niet dichterbij dan 20 min lopen.

We kiezen er dus voor aan het eind van de dag, als de wind een beetje minder wordt, naar sluis Engelen te varen. Hierdoor hebben we de dag erna een rustdag tot de sluis zaterdag weer gaat schutten. 's Avonds zie ik dat we werden gespot door Photography ‘t alternatief -shipspotting and more- Zij plaatsten mooie fotos op hun FB pagina van ons schip. Meestal staat op onze fotos de autokraan omhoog omdat we zelf met de bijboot van boord zijn dus dit vinden we leuk!
45 Meerval zomervak 2024

Aan de Maas staan de koeien dichtbij te grazen, we liggen om 19:45 aan de steiger net voor het plaatsje Engelen. Voor ons liggen 2 andere binnenvaartschepen en achter ons was het (toen) nog vrij zicht.

46 Meerval zomervak 2024

De rustdag aan de sluis. Na een praatje blijkt 1 schipper, eigenaar van een beunschip voor ons, een kennis van familie. Het is een kleine wereld, de zon heeft blijkbaar ook een rustdag. Dat is jammer en de wind is enorm met uitschieters naar windkracht 8.

47 Meerval zomervak 2024

Een wandeling door de natuur levert weer mooie plaatjes op.

48 Meerval zomervak 2024

48 2 Meerval zomervak 2024

Uiteindelijk komt er een vol geladen containerschip achter ons liggen, die ook last van de wind had maar natuurlijk ook een behoorlijke windvanger was. We liggen lekker ingebouwd en allemaal te wachten tot we de sluis morgenochtend kunnen gebruiken.

Den Bosch

Het is 6:00 in de ochtend. De 2 binnenvaartschepen voor ons schutten al, er komt niets terug vanaf de andere kant en de sluiswachter geeft aan dat het zo meteen al onze beurt is.

50 Meerval zomervak 2024

Gisteravond vond ik het een leuke gedachte, vroeg door de sluis. Uurtje varen en dus ook vroeg in 's-Hertogenbosch, lekker starten op een zonnig terras. Nu moest ik even wennen aan het idee, maar veel tijd was daar niet voor want even na 6:30 lagen we in de sluis. Wat ik het mooiste vind aan vroeg opstaan, is de natuur in de ochtend. Het ontwaken van de vogels, de zon op zien komen en het weerschijnen op het water. Nou goed, die had helaas andere plannen voor de vroege ochtend, want de zon kwam pas halverwege de ochtend. De early bird was er ook, maar gaf een beetje mijn mood weer van dat moment, haha.

51 Meerval zomervak 2024

Na de sluis was het maar een half uur varen, ik was ondertussen klaar wakker en we maakten vast aan de Diezekade.
Aan stuurboordzijde lagen we precies voor de Brabanthallen, met de grote cijfers op de klok 1931. Net als ons schip ook uit 1931, dat kon geen toeval zijn.

52 Meerval zomervak 2024

De wandeling naar het centrum van  's-Hertogenbosch was 25 minuten en we hebben die dag niet meer gedaan dan genoten van 3 verschillende terrassen en wat geslenterd door het centrum. De zon was erbij, helemaal prima deze dag in Den Bosch!

Naar Wijk bij Duurstede

Vandaag een relaxte start van de dag, echt een lazy Sunday. Maar het is te koud om buiten te ontbijten, dus bespreken we in de stuurhut het plan voor vandaag. Eigenlijk zouden we vandaag nog blijven liggen in  's-Hertogenbosch maar gezien de zomerse voorspellingen van komende week, verlaten we 's-Hertogenbosch en vonden we het mooi weer voor een vaardag richting Wijk bij Duurstede. We gaan door de sluis Engelen weer terug richting de Maas en gaan we op de Maas in de opvaart. Als we bij de sluis van St. Andries aankomen zie ik dat het een hefsluis is, niet echt mijn ding. Het lijkt op een guillotine en ik krijg er een middeleeuws gevoel van, brrr. Houdt dat ding maar omhoog. Ik neem je mee door de sluis,

Het wasgoed ligt klaar om op te hangen maar ik wacht wel even, gezien het water wat nog naar beneden komt. Eenmaal de sluis uit, gaan we meteen de Waal op. De stroming is behoorlijk rondom de kribben aan stuurboord, dus het is flink sturen voor Martin. Voor het eerst zie ik een schip met een dubbele roef, 2 lagen boven op elkaar, de Covano uit Zwijndecht. Dat moet een enorme ruimte geven! Je kunt de stuurhut minder ver laten zakken, maar voor internationaal transport over de hoofdvaarwegen is dat geen probleem. Dat zien we niet in Friesland!

54 Meerval zomervak 2024

Na anderhalf uur, varen we voor de stad Tiel langs.

55 Meerval zomervak 2024

Voordat we de Prins Bernardsluis invaren, om het Amsterdam-Rijnkanaal in te gaan, zien we de duwboot Libra bij de koppelplaats liggen. Deze is daar een duwbak aan het afkoppelen en komt daarna met 2 bakken achter ons aan de sluis in.

56 Meerval zomervak 2024

De andere bakken worden voor de sluis achtergelaten, ik vraag me wel af wie deze dan meeneemt. Maar goed, wie weet kom ik er nog eens achter. Eenmaal in de sluis zie ik de mannen heftig draaien aan een wiel, Martin vertelt later dat ze een staalkabel op een lier gebruiken, om vast te leggen in plaats van touwen. Met deze staaldraden bevestigen ze ook de bakken onderling aan elkaar vast voor de duwboot.

Het Amsterdam Rijnkanaal richting Wijk bij Duurstede.
De zon breekt nog even door en de laatste sluis is in zicht. Het is de Prinses Marijkesluis (wat een keersluis is) maar die staat open, ha dat is altijd fijn.

57 Meerval zomervak 2024

We gaan onder de kering door, stuurboord uit en zien dat de havenkom van Wijk bij Duurstede vol ligt. Een klein stukje verder ligt een prachtige steiger precies 35 meter, dus die is voor vannacht voor ons.

57.1 Meerval zomervak 2024

Er is vrijdag en zaterdag een festival geweest dus er wordt flink opgeruimd en afgebroken. We kunnen van boord om een hapje te gaan eten, op de terugweg is de molen zo mooi verlicht! We gaan lekker slapen, de volgende morgen word ik wakker van een hoop stemmen.... Wat dat was? Dat lees je in het laatste deel die volgt een dezer dagen. Wil je op de hoogte gehouden worden? Kijk dan aan de zijkant van deze pagina daar kun je je vrijblijvend abonneren en kijg je een mailtje wanneer er een blog wordt geplaatst.