By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

35,10,0,50,1
25,600,60,0,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,2,1,0,2,40,15,5,2,1,0,20,0,1
Meerval in Lemmer
Meerval in Lemmer
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval Lauwersoog
Meerval Lauwersoog
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Meerval in Enkhuizen
Meerval in Enkhuizen

De techniek aan boord van de Meerval

Ahoy, avontuurlijke lezers!

Dit keer een warm welkom aan boord van de techniek. Aangezien me dit normaal gesproken niet heel erg bezighoudt, was onze techniekpagina al langere tijd niet bijgewerkt. En eigenlijk zouden we ook een verslag geven van onze trip naar Maastricht afgelopen zomer maar helaas…. Nou ja helaas. Het was eigen keus, we hebben het roer omgegooid en zijn met de auto naar Spanje gereden. Dit was vanwege het wisselvallige weer. Het is fantastisch om aan boord te leven maar als je tijdens je zomervakantie s’ avonds nog op dezelfde bank Netflix aanzet omdat het buiten te koud of te nat is kozen we liever voor een Spaanse zomeravond.

Nou die hebben we gekregen, serieus 3 weken hittegolf 

1 naar spanje gaike martin meerval

Kromhout motor type 8TS117

Schermafbeelding 2016 01 05 om 20.02.26

De Kromhout motor

Ons schip is Meerval, is gebouwd bij de Gebroeders Paans te Roodevaart, deze bestelde destijds een Kromhout 2-H-2 motor (motornummer 6397) op 13-5-1931 en kreeg hem geleverd op 22-9-1931 volgens de administratie van Kromhout. (Grappig, resp. geboortedatum van mijn schoonvader en van mijzelf, overigens toen beiden nog niet geboren) 
Later in 1967, werd deze vervangen voor de Kromhout motor, type 8TS117 met 8 cilinders waar we nu nog steeds mee varen.

Iets meer over de geschiedenis van ons schip Meerval, met linken naar de meetbrieven is hier te lezen.

 

Overzicht van de technische details

 Naam: MEERVAL
 Lengte: 34.94 x 4.92 x 1.20
 Kruiphoogte: 3.50 als alles geklapt is 4.20 met blauwe bord
 Materiaal: staal
 Bouwjaar: 1931
 Scheepswerf: Gebr. Paans, NL Roodevaart
 Romp vorm: Platbodem
 Bouwwijze: Geklonken
  (nieuw staal is gelast)
 Brandmerk: 35832 B 2013
 MMSI:
244830154
 Europanummer/ENI: 03170392
 Waterverplaatsing:  111,141m3 (ledig)
 CVO sinds 2017  
 (met 1e verlenging 2023): Zone 2,3,4
   
 Motor: Kromhout
 Motortype: 8TS117
 Cilinderaantal: 8
 Bouwjaar motor: 1967
 Vermogen: 150 Pk
 Brandstoftank: 2x 1000 liter
  1x 3300 liter
 Koelingsysteem: Gesloten, koelpijpen. Droge uitlaat.
 Voortstuwing: 3-blads schroef/vetgesmeerde schroefas
voorzien van vetsmeerapparaat.
 Koppeling: Twin-Disc MG-508 hydraulisch reductie 3,39:1
 Snelheid: Kruissnelheid bij 1150 TPM 12 km/uur
 Boegschroef: Perkins  4.236 80pk 
 Verwarming:
Kabola combiketel HR400 14 kw centrale verwarming op diesel en een pelletketel Domusa Bioclass. Radiatoren 2 stuks voornamelijk vloerverwarming.
 Air conditioning: 1x
 Generatorset 1: Hatz Diesel 28kVA
 Generatorset 2: Lister 9,7kVA
 Accu's: 885 Ah 20H tractie accu set 24 Volt
 Accu lader: 2x Victron Phoenix Multiplus combi omvormer/lader
  1x Victron acculader 24/15
 Laadstroomverdeler: aanwezig
 Autokraan: 1500kg
 Zonnepanelen: 6 stuks a 385 watt
 Drinkwatertank: 8000 liter voorzien van Wyckomar drinkwater filtersysteem
 Warmwatersysteem: Via CV
 Vuilwatertank: 4000 liter/ Homa versnijderpomp
 Lenspomp: 3x alarm en 2 lenspompjes
 Navigatie: Roerstandaanwijzer
  Blauw bord met knipperlicht
  AIS
  Stentec navigatiesysteem en digitale waterkaarten
  Echolood Radio Holland
  2x Sailor marifoon
  Dubbel noodstuurinrichting
  Stuurautomaat voor wegafhankelijk sturen
   

 

 

 

E-privacy beleid