Overzicht van de technische details
Naam: | MEERVAL |
Lengte: | 34.94 x 4.92 x 1.20 |
Kruiphoogte: | 3.50 als alles geklapt is 4.20 met blauwe bord |
Materiaal: | staal |
Bouwjaar: | 1931 |
Scheepswerf: | Gebr. Paans, NL Roodevaart |
Romp vorm: | Platbodem |
Bouwwijze: | Geklonken |
(nieuw staal is gelast) | |
Brandmerk: | 35832 B 2013 |
MMSI: |
244830154
|
Europanummer/ENI: | 03170392 |
Waterverplaatsing: | 111,141m3 (ledig) |
CVO sinds 2017 | |
(met 1e verlenging 2023): | Zone 2,3,4 |
Motor: | Kromhout |
Motortype: | 8TS117 |
Cilinderaantal: | 8 |
Bouwjaar motor: | 1967 |
Vermogen: | 150 Pk |
Brandstoftank: | 2x 1000 liter |
1x 3300 liter | |
Koelingsysteem: | Gesloten, koelpijpen. Droge uitlaat. |
Voortstuwing: | 3-blads schroef/vetgesmeerde schroefas voorzien van vetsmeerapparaat. |
Koppeling: | Twin-Disc MG-508 hydraulisch reductie 3,39:1 |
Snelheid: | Kruissnelheid bij 1150 TPM 12 km/uur |
Boegschroef: | Perkins 4.236 80pk |
Verwarming: | Kabola combiketel HR400 14 kw centrale verwarming op diesel en een pelletketel Domusa Bioclass. Radiatoren 2 stuks voornamelijk vloerverwarming. |
Air conditioning: | 1x |
Generatorset 1: | Hatz Diesel 28kVA |
Generatorset 2: | Lister 9,7kVA |
Accu's: | 885 Ah 20H tractie accu set 24 Volt |
Accu lader: | 2x Victron Phoenix Multiplus combi omvormer/lader |
1x Victron acculader 24/15 | |
Laadstroomverdeler: | aanwezig |
Autokraan: | 1500kg |
Zonnepanelen: | 6 stuks a 385 watt |
Drinkwatertank: | 8000 liter voorzien van Wyckomar drinkwater filtersysteem |
Warmwatersysteem: | Via CV |
Vuilwatertank: | 4000 liter/ Homa versnijderpomp |
Lenspomp: | 3x alarm en 2 lenspompjes |
Navigatie: | Roerstandaanwijzer |
Blauw bord met knipperlicht | |
AIS | |
Digitale navigatie | PC-Navigo navigatiesysteem - digitale waterkaarten |
Echolood Radio Holland | |
Marifoon: | 2x Sailor RT144/RT144C |
Dubbel noodstuurinrichting | |
Stuurautomaat voor wegafhankelijk sturen | |
De techniek aan boord van de Meerval
Ahoy, avontuurlijke lezers!
Dit keer een warm welkom aan boord van de techniek. Aangezien me dit normaal gesproken niet heel erg bezighoudt, was onze techniekpagina al langere tijd niet bijgewerkt. En eigenlijk zouden we ook een verslag geven van onze trip naar Maastricht afgelopen zomer maar helaas…. Nou ja helaas. Het was eigen keus, we hebben het roer omgegooid en zijn met de auto naar Spanje gereden. Dit was vanwege het wisselvallige weer. Het is fantastisch om aan boord te leven maar als je tijdens je zomervakantie s’ avonds nog op dezelfde bank Netflix aanzet omdat het buiten te koud of te nat is kozen we liever voor een Spaanse zomeravond. Nou... die hebben we gekregen, serieus 3 weken hittegolf! Maar goed, het wordt geen verslag van onze vakantie in Spanje.
Zonder techniek geen varend woonschip dus stap binnen in de wereld van techniek aan boord, die het voor ons een echt thuis maakt op het water.
Kromhout motor type 8TS117
Ons schip is Meerval, is gebouwd bij de Gebroeders Paans te Roodevaart, deze bestelde destijds een Kromhout 2-H-2 motor (motornummer 6397) op 13-5-1931 en kreeg hem geleverd op 22-9-1931 volgens de administratie van Kromhout. (Grappig, resp. geboortedatum van mijn schoonvader en van mijzelf, overigens toen beiden nog niet geboren)
Later in 1967, werd deze vervangen voor de Kromhout motor, type 8TS117 met 8 cilinders waar we nu nog steeds mee varen.
Iets meer over de geschiedenis van ons schip Meerval, met linken naar de meetbrieven is hier te lezen.