By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

35,10,0,50,1
25,600,60,0,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,2,1,0,2,40,15,5,2,1,0,20,0,1
Meerval in Lemmer
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval Lauwersoog
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Meerval in Enkhuizen

De eerste week augustus 2024, zomers in Fryslan

We hebben deze week voorafgaand aan onze vakantie de skûtsjes gevolgd, het was mooi weer om de zeilwedstrijden te bekijken.

Maar de avond voordat we vertrekken zien we onze zwanenfamilie in de problemen. Een van de jongen heeft een vishaakje ingeslikt en de dobber zit vast in zijn vleugel. We twijfelen... gaan we proberen zelf (lees:Martin) het draad door te knippen? De vader en moeder zijn best agressief als we in de buurt komen, daarnaast blijft het haakje dan in zijn keel zitten. Hoe gaat dat met eten dan?

We bellen de dierenambulance, maar als ze een paar uur later aankomen is de familie weggezwommen.  Martin loopt het park over met hen maar nergens te vinden. Het is zo’n sneu gezicht, moeder zwaan probeert het draad los te krijgen maar nee. Hopelijk worden ze alsnog geholpen als we weg zijn!

1 zwaan ambulance

Donderdag 1 augustus '24

Martin heeft vandaag gewerkt, dus we komen pas in de avond aan in Grou.

Ik had al een pastasaus voorbereid en de kip laten garen in de saus, middels onze nieuwe keukenhulp. Ik heb “haar” nog maar een paar keer gebruikt. En ja, ik vind het een vrouwelijk ding, dus een haar. Er zullen ongetwijfeld net zoveel of meer mannelijke chef koks bestaan maar ik ben de keukenprinses aan boord dus voor mij ze is vrouwelijk haha.

Ik heb het over de Wolly, ook wel ecostoof of hooimadam genoemd. Trouwens, madam zegt ook genoeg ;-). Ik weet niet of je er bekend mee bent maar wat is dat een geweldig ding! Het is een soort grote theemuts gevoerd met wol. Je zet daar de pan met je net aangebakken groente en kip in (nog niet gaar dus) en vervolgens blijft het uren heet nagaren. Daarna kun je het zo kant en klaar op tafel zetten. Niet alleen voor mensen aan boord maar ook ideaal als je minder stroom wilt gebruiken en je stoofpotje normaal gesproken uren op het gas of inductieplaat hebt staan, of iets langer warm wilt houden.
Voor degene die het niet kent, kijk dit is r…

2 ecostoof Meerval

Het werd dus een pasta bij aankomst. We hebben geen stroom van de wal dus doen we het de komende dagen met de zonnepanelen en de accu’s. Het is mooi weer geweest vandaag dus de accu’s zijn mooi vol.

Vrijdag 2 augustus ‘24

We liggen op onze spudpalen en Martin werkt vandaag en komende week nog vanuit de stuurhut. Vroeg beginnen en vroeg stoppen want het is prachtig weer.

Eind van de middag gaan we even van boord met onze bijboot en doen we een klein rondje in Grou. Nu is Grou niet zo’n big city, (trouwens het is geeneens een city maar een dorp) en al het leuks wat er is, is ondertussen gesloten. Dat kwam meer omdat we al varende naar de wal, verschillende bekenden die ook met hun schip daar lagen, tegenkwamen dus even bijpraten hier en daar. Het is al behoorlijk druk in de haven want er zijn veel schepen die zijn aangemeerd voor de eerste wedstrijd morgen maar we vinden een plekje op het terras en gaan aan de wijn.

3 haven grou meerval

Het Skûtsjesilen

Een aantal jaar geleden vertelde ik al over het fenomeen skûtsjesillen. Als je dat blog van toen en uitgebreid over het Skutsjesillen wilt lezen, klik dan hier.

Wil je gewoon verder lezen, dan is hier een verkorte versie, zodat je een beetje weet hoe het is ontstaan.

Het Skûtsje

Een skûtsje (uitspraak: skoetsje) is Fries voor 'schuitje' en is een houten of stalen Friese tjalk.

Skûtsjesilen is wedstrijdzeilen met oude vrachtschepen, platbodems die aan het begin van de vorige eeuw werden gebouwd om turf, mest en andere lading tot bij de boerderijen te brengen. Hiervoor moesten de schepen ondiepe vaarten in en daarom werden de schepen dan ook lang en plat gemaakt. De schipper en zijn gezin woonden aan boord van het skûtsje.

Als er wedstrijden waren, en de schipper een paar centen extra kon verdienen, werd alle huisraad uit het skûtsje gehaald en op de wal gezet. Aan het SKS-skutsjesilen wordt deelgenomen door een vast aantal van 14 skûtsjes, het zijn meestal nog dezelfde schepen die mee doen.

Zaterdag 3 augustus ‘24

De volgende dag is het zaterdag en start de eerste wedstrijd om 14:00, Grou wint in eigen dorp. De 3e keer op rij dat ze de openingswedstrijd wonnen. Lemmer, (ons dorp) die in eerste instantie de koppositie pakte werd mooi 2e! Na alle wedstrijden worden de punten geteld en wie de minste punten heeft heeft gewonnen. Dwarse Friezen dus haha, een omgekeerde telling.

Zondag 4 augustus’24 we varen naar Veenhoop

De middag na de eerste wedstrijd in Grou hoeven we niet meteen naar een ander dorp te varen want het is morgen zondag, dus geen wedstrijd. We varen zondag aan het eind van de ochtend op ons gemak naar Veenhoop, zodat we mooi op tijd zijn voor een plekje. Hier zie je een snellere route ;-)

Bij aankomst belanden we in een feestende bende met een hoop herrie vanaf de wal. Het is een enorm terrein met feesttenten en mega veel auto’s staan er geparkeerd. We zijn verbaasd, de veenhoop is maar een dorp bestaande uit 260 inwoners. Het jaarlijkse festival wat nu gaande is blijkbaar wereldberoemd?!
We zitten nog even buiten maar de ergernis is te groot, 3 soorten house beats door elkaar schitteren over het water onze kant op. Ik word oud geloof ik, en we gaan maar in stuurhut zitten. Stuk beter, bovendien laat de lucht ons bijna dwingen naar binnen te gaan!
4 donkere wolken veenhoop

Maandag 5 augustus

Vandaag is de wedstrijd in Veenhoop, met heel weinig wind. De wedstrijd is daardoor niet zo spectaculair maar het weer is prachtig dus heerlijk op het water. Heerenveen ging er met de winst vandoor, Lemmer werd 9e. We worden gespot met de camera drone door omroep Fryslan, ik hoef zelf echt niet op tv maar ik vind dit wel heel leuk! Om ons eigen schip terug te zien op tv!

5 omrop fryslan meerval

Na de wedstrijd in Veenhoop voeren we direct naar het Sânemar, in Earnewald. Ik hou van het gebied in Earnewald, zo’n prachtig natuurgebied met kleine eilandjes. Je vaart er dwars doorheen. Onder 2 foto’s, de linker is tijdens het varen naar Earnewald en de rechter foto als we in net een uurtje Earnewald liggen, ik spot vanuit ons raam dat er al diverse schepen bijgekomen zijn.

6 earnewald meerval

Wat ik toen nog niet wist is dat het de volgende dag helemaal vol schepen zou liggen , allemaal zij aan zij met ons in het midden.

Dinsdag 6 augustus '24

Het is prachtig zomerweer, iets meer wind dan gister voor het zeilen maar niet veel. In Earnewald is het smal en ondiep water maar het is een heel gezellige plek om met z’n allen de wedstrijd te kunnen zien. Zoals ik net schreef, de volgende ochtend ligt het helemaal vol! Stuurboord en bakboord is volledig vol langszij. Een impressie van dit feestende fenomeen.…

7 skutsjesilen earnewald meerval

De avond ervoor kregen we varende vrienden langszij, met de Nea Tocht en die ochttend erna aan bakboord onverwachts bezoek van varende vrienden uit Harlingen, dus gezellig bij gekletst. We hebben vriendschappen opgebouwd met mensen die we ontmoeten op het water. Het mooie is wanneer je een klik hebt, hou je contact en zoniet vaar je verder.  Maar wat betreft de vrienden uit Harlingen, een bijzonder detail, want hij is geboren op het Lemsterskûtsje. Die dag wint Leeuwarden en Lemmer wordt 8e… dat moet beter, denk ik onderuit met mijn wijntje haha. We besluiten om de wedstrijd van morgen in Terherne over te slaan, dus blijven voor anker liggen. Bbq aan en rust, het zijn best drukke dagen want normaal zien we niet zoveel mensen.

Avonds op de bank, gaan we twijfelen. Missen we niet iets morgen? Was wel leuk vandaag he? Dan appt er een kennis naar Martin, wordt een mooie wedstrijd morgen denk ik! Oké we zijn om, eind van de week verwachten ze harde wind, wie weet valt er dan een wedstrijd uit….. Dus, we besluiten op tijd naar bed te gaan, (iets waar we niet heel goed in zijn)

Woensdag 7 augustus Terherne

De volgende ochtend om 7:00 start de motor en om 9:00 liggen we in Terherne. De reiger staat op de sluis van Terherne ons te verwelkomen.

8 reiger meerval

Martin gaat weer aan het werk en ik ga weer terug naar bed, even bijslapen. De wedstrijd begint vandaag later dan 14:00 omdat in Sneek, de Sneekweek aan de gang is en er andere zeilwedstrijden nog aan de gang zijn. We hebben dus alle tijd.

Begin van de middag zien we een stel, vrienden van vrienden, uit Den Bosch aan komen varen en gaan we langszij bij hun schip “Hartstocht”.

9 avontuur langszij meerval

Mooie naam en binnen aan boord van hun schip nemen we een kijkje, het is gaaf verbouwd! Maar zij kregen ook spontaan visite en zo was het ineens een hele club mensen met veel gezelligheid. Van het skûtsjesilen kijken kwam niks meer, Lemmer werd 7e dus ach ja, morgen weer een dag en we kunnen de uitzending altijd terugkijken via internet.

Na deze gezelligheid varen we naar Langweer, we zijn een van de eersten dus kiezen een mooie plek uit, s’ avonds kijk ik uit het raam en zie ik de molen. Een echt hollands plaatje even later komen de luchtballonnen uit Joure zo dichtbij voorbij varen, prachtig!

10 langweer meerval

Donderdag 8 augustus ’24

We liggen super qua kijklocatie voor de wedstrijd, zodoende krijgen we als snel weer varende vrienden langszij aan beide kanten. Ik hou het even voor gezien vandaag. Even kletsen hier en daar allemaal leuk, maar ook vermoeiend je wordt een beetje geleefd. Lemmer wordt in Ieder geval 1e!

Na de wedstrijd zijn we naar het Heegermeer gevaren, want in Elahuizen is de volgende dag de wedstrijd maar wij slaan we echt over. Dus we gaan we liggen in de kom van het eiland, lekker rustig. In de luwte voor de voorspelde harde wind van komende vrijdag. En mochten we ons weer bedenken, dan is het niet zo vroeg en ver om alsnog ernaar toe te varen want het Heegermeer gaat over in de Fleussen. Ik maak wederom een foto door het raam en al zeg ik het zelf, het is toch net een ansichtkaart?

11 heegermeer

11.1Foto Lemsterskutsje Martin de Jong

Vrijdag 9 augustus Elahuizen

We staan op en delen nog steeds dezelfde mening, voor ons geen skûtsjesilen vandaag, het is een grijze dag en de wind is fris. Martin is niet lekker opgestaan, dus hij werkt nog wat op zijn laatste werkdag voor de vakantie en gaat middags op bed. ik rommel wat aan en slaap ook wat bij.  Later op de dag blijkt dat de wedstrijd van Elahuizen niet doorgaat vanwege de harde toenemende wind. Goede gok, dit keer dus! Nu iets later op de avond en het schip is wat gedraaid, tuurlijk maak ik weer een foto. Je hebt geen idee hoe vaak ik denk, oh leuk plaatje ;-)

12 sunset meerval

Zaterdag 10 augustus

Vandaag  is de wedstrijd in Stavoren, dat is een wedstrijd op het IJsselmeer. Om die mee te maken moeten we (minimaal) 2 uur heen en 2 uur terug varen en daarnaast nog schutten voor de sluis. Dus deze laten we ook vervallen, we gaan Heeg maar eens onveilig maken. Ha, ook niet zo groot dorp maar echt een watersport dorp en terrassen genoeg. Dus belanden we eerst weer op het terras, daar kijken we de wedstrijd van Stavoren voor een deel op de telefoon. Lemmer word weer 1e!
We lopen een rondje en nemen dan terug nieuwe voorraad boodschappen mee, de wind neemt toe en er vallen spetters.

13 boodschap bijboot meerval

Het is 15 minuten varen dus we zijn zo aan boord…. Net voor we aankomen horen we iemand vanaf een anders schip roepen, zijn jullie de eigenaren van dit schip? Ehh ja, want? Nou wij zijn ook eigenaren geweest in 1999! Oh wat leuk, en natuurlijk kwamen ze graag even aan boord om te kijken hoe wij het allemaal veranderd hebben.

Zondag 11 augustus '24

Het is weer zondag dus, wederom geen wedstrijd. We varen voor het ontbijt alvast het eiland om, zodat we voor de wedstrijd van morgen in Woudsend klaar liggen. Een kwartier later zakken de spudpalen en liggen we alweer. Je zult denken je lag toch voor het dorp Heeg? Dat klopt! Maar de dorpen Woudsend en Heeg liggen tegenover elkaar. Het is een perfecte dag voor watersport, de zon is weer terug. Martin rommelt wat op het gemak aan boord, een wijntje en relaxen.  Meer niet… oh ja bbq gaat aan s ‘avonds maar ik gok op deze dag zijn wij daarmee geen uitzondering.

14 wijn aan boord meerval

Maandag 12 augustus '24

Zomerse hitte is het vandaag in Heeg met 31 graden. Maar het voelt heerlijk rond de 25 op het water met de wind. In de ochtend geef ik de manden voor onze bloemen een andere kleur. Nu het nieuwe kleed grijs/blauw gemêleerd is vind ik de rode details niet zo passend, mooi klusje lekker buiten.

15 terras meerval

Middags kijkt Martin de wedstrijd op afstand, we liggen namelijk ietswat achter alle schepen dit keer omdat we geen zin hadden in de drukte van iedereen. De verslaggever op de radio is erbij en we volgen het prima. Lemmer wordt 9e en wij stoppen met het live volgen. Want we voeren na de wedstrijd direct door naar Stavoren, daarom is dit ook het eind van deze blog over het volgen van de Skûtsjes.
16 uitzicht heegermeer skutsje meerval

We verlaten Friesland dinsdagochtend om het IJsselmeer over te steken richting Muiden.  De volgende blog is dus iets meer diversiteit, een rondje Nederland vanaf het water.

>> Als je onze vaarblogs leuk vindt, kun je je aan de rechterkant van deze pagina abonneren. Je ontvangt dan een bericht wanneer er een nieuw artikel geplaatst wordt. (Uiteraard kun je je altijd weer afmelden)