By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Welcome in the demo

Voorjaar 2024

Hi, wat leuk dat je ons nog volgt! Het is alweer een tijdje terug he...?
Ik zou jullie van alles kunnen vertellen over afgelopen maanden en toch ook weer niet.
Waarom? Tja, eigenlijk om meerdere redenen.... Ik ben bezig met het reorganiseren van deze website, wellicht aan de buitenkant niet veel van te zien maar de blog module die ik gebruikte werd fors duurder en de service veel minder. Eruit dus, en dat is meteen de reden dat jullie nu een ander soort mail van mij ontvingen met de melding dat er een nieuw blog geplaatst is. Hier en daar nog wat aanpassingen, het menu foto's is nog niet volledig en wat finetuning.

De 2e reden is dat ik schrijf om jullie deelgenoot te maken van onze ervaringen aan boord. Maar goed, de eerste maanden waren bij ons aan boord zoals bij iedereen die aan de wal woont gewoon nat, eigenlijk niet meer gewoon maar echt kletsnat.

Een heldere blik op onze avonturen, oftewel nieuwe ramen aan boord.

 

Jullie herinneren misschien ons vorige blog over de vervanging van de oude aluminium ramen.
We hebben ons gewaagd aan dit project - het vervangen van onze oude ramen door nieuwe. Dit was geen klus van een dag, maar het resultaat is het absoluut waard.

Waarom de ramen vervangen?

Onze vorige ramen, die al vele jaren trouw hadden gediend, vertoonden bij 2 ramen lichte lekkage van het dubbelglas. Doordat de raamprofielen aluminium zijn heb je altijd last van een koudebrug, hiermee bedoel ik condensvorming op de aluminiumprofielen dit vonden we oncomfortabel.

1 ramen oud condens

Vervolg vernieuwen van de boegschroef en het voorjaar start!

Hier zijn we dan weer! De vorige blog sloot ik af met “ondertussen wachten we op stabiel zonnig en droog weer….” Nou goed, dat is tijdens dit schrijven ineens een heel stuk beter geworden dan afgelopen week! De maanden april en mei staan bij ons normaal gesproken toch wel in het teken van schuren, primeren en verven maar het is nu tussen de buien door wat schuurwerk en daar houdt het mee op. De autokraan is wel geschuurd in ieder geval afgelopen week en staat sinds vandaag samen met de koekoek in de primer.

Loopplank gestolen

Op een gegeven moment ging Martin naar buiten en zag hij dat onze loopplank weg was. Als we langer niet varen dan staat deze tegen het schuurtje omdat het onderhoud aan boord makkelijker is zonder. Maar he, je staat zo gek te kijken 3 meter lang, zo maar weg?! Hoe dan…. Dat moeten minimaal 2 mensen zijn geweest, maar met het risico dat wij aan boord waren of hebben ze het in de gaten gehouden en meegenomen terwijl we weg waren? Een nieuwe aluminium loopplank is rond de € 800,00 euro dus dat was een tegenvaller. Nou goed, het feit was dat hij er niet meer is, was balen maar dat is het. Dus ook weer klaar en zoeken naar een ander.

Via internet hebben we gezocht en uiteindelijk gekozen voor een ander soort loopplank dan we voorheen hadden. Dit keer hebben we een uitvouwbare loopplank gekocht die ook de mogelijkheid heeft om deze breder te maken dan de standaard loopplanken. Uiteindelijk zijn we blij met de nieuwe versie, hij is handzamer en praktischer doordat hij kleiner opvouwbaar is. Maar we hadden graag zelf het moment gekozen om een nieuwe aan te schaffen want ik kan niet begrijpen dat je zomaar spullen wegneemt van een ander.

loopplank

 

Van DAF naar Perkins

Ook vertelde ik in het vorige blog over de vervanging van de boegschroef motor daar zijn we wel mee gevorderd want de nieuwe Perkins motor staat er ondertussen in. Zoals we dachten was het een heel karwei om de oude eruit te krijgen maar het is gelukt. Een week of 2 hebben we buitenkant van het park gelegen zodat het kraantje mooi vanaf de kade bij de kop van het schip kon komen, om de oude motor eruit en de nieuwe erin te hijsen.

boegschroefmotor eruit meerval

boegschroefmotor eruit meerval martin

boegschroefmotor eruit meerval 1

daf boegschroefmotor eruit meerval

DAF 575 boegschroefmotor eruit meerval

En natuurlijk de nieuwe, draaiend en wel!

[embed=videolink]{"video":"https://vimeo.com/822316127?share=copy","width":"500","height":"225","nocookie":"0"}[/embed]

Er zijn nog een paar dingetjes die opgelost moeten worden zoals de toerenteller en de stopknop, die nog niet werken en er lekt nog wat olie, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit komende week ook opgelost wordt.

Vandaag genoot ik lekker van het zonnetje en was Martin nog te druk maar morgen wordt ons terras in de kuip ook zomer klaar gemaakt, dus dat is voor de volgende keer. Fijn weekend allen!

Het vervangen van ramen, boegschroefmotor en wat interieur veranderingen

TOPwindows

Toen we 7 jaar geleden de stuurhut verbouwden van kleine stuurhut 6m2 naar de huidige leef stuurhut 15m2 hebben we alle nieuwe ramen laten plaatsen door TOPwindows. De reden dat we voor hen gekozen hebben is dat zij kunststof profielen gebruiken in plaats van aluminium. Dit heeft als grote voordeel dat we nauwelijks condens hebben, doordat je geen koudebrug hebt. 

ramen topwindows meerval

Pagina 1 van 11

E-privacy beleid