By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Welcome in the demo

Een heldere blik op onze avonturen, oftewel nieuwe ramen aan boord.

 

Jullie herinneren misschien ons vorige blog over de vervanging van de oude aluminium ramen.
We hebben ons gewaagd aan dit project - het vervangen van onze oude ramen door nieuwe. Dit was geen klus van een dag, maar het resultaat is het absoluut waard.

Waarom de ramen vervangen?

Onze vorige ramen, die al vele jaren trouw hadden gediend, vertoonden bij 2 ramen lichte lekkage van het dubbelglas. Doordat de raamprofielen aluminium zijn heb je altijd last van een koudebrug, hiermee bedoel ik condensvorming op de aluminiumprofielen dit vonden we oncomfortabel.

1 ramen oud condens

Alleen maar 2 van de 10 ramen in de woning vervangen leek ons geen goed idee, dus werd het duidelijk dat het tijd was voor een upgrade. Uiteindelijk besloten we om de slaapkamer ook mee te nemen in dit verhaal dus werden het er 14. Waarvan 4 te openen ramen en 10 dichte ramen van HR ++ glas met Argon en LowE coating van Topwindows. De nieuwe te openen ramen werden geen schuiframen dus heeft dit bedrijf voor ons een constructie bedacht, zodat wanneer ze geopend zijn we toch door het gangboord kunnen lopen. Het was een beetje spannend om dit project aan te gaan, omdat het betekende dat we enkele dagen zonder ramen zouden zitten, lees met dichtgetimmerd plaatmateriaal, wat wel een uitdaging werd van maandagmiddag tot donderdagochtend in een donkere koude omgeving. Maar goed, we zijn het aangegaan met de gedachte het wordt vanzelf donderdag...

Kozijnen verwijderen

Het eerste werk van het project was het verwijderen van de oude raamkozijnen. De schroeven waren netjes weggewerkt onder houtpluggen en wat lagen verf dus die hebben we uitgeboord, 8 per raam 14 ramen dus reken maar uit, dat was even werk. Het verwijderen van de kozijnen zelf viel alles mee omdat we bang waren dat 1 kozijn uit meerdere delen zou bestaan, maar dit was gelukkig niet het geval. We konden ze er in 1 geheel uithalen en voorzien van een nummer en BB/SB, wat handig is met het teugplaatsen van zoveel raamkozijnen.  Tot het moment daar was dat de ramen zelf er definitief werden verwijderd, hebben we ze teruggezet met 1 schroef.

Het was vreemd om aan boord een paar dagen zonder ramen te zitten, maar we bedekten de openingen met triplex (het leek wel een kraakschip) om ons te beschermen tegen de wind, kou en regen want ja, ja we hebben het allemaal gehad.

Tja, wie doet zoiets in oktober zul je denken, nou die vraag heb ik mezelf ook regelmatig gesteld afgelopen weken. Uiteindelijk kwam het door een samenloop van omstandigheden. De levertijd, niet in de zomer willen verbouwen want dan genieten we iedere minuut. En in het voorjaar is er buiten genoeg te doen aan onderhoud.

Behandelen van vrijgekomen ijzerwerk

Na het verwijderen van de kozijnen kwam het behandelen van het ijzerwerk. Dit betekende het aanbrengen van wolvet aan de binnenkant en twee-componenten primer aan de buitenkant om het staal te beschermen tegen roest en corrosie. Het ijzer zag er prima uit maar al met al kostte het wat extra tijd, om alle lagen te kunnen aanbrengen vandaar dat er 2 dagen tussen verwijderen en plaatsen van de ramen zat. We wisten immers ook niet in welke staat het eronder vandaan zou komen na het verwijderen van de oude ramen. Maar het was noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het ijzer onder de nieuwe ramen niet zou gaan roesten waardoor je er strepen roestwater krijgt die langs de roef zouden lopen. Dus een dichtgetimmerd schip en binnen een bende, we verbleven maar zoveel mogelijk in de stuurhut. Gelukkig hadden we nog lichtval van koekoek. Martin heeft alle wanden meteen gewit want op het oog leek het allemaal wit maar ga je alles weghalen zie je toch dat het is verkleurd. Hier en daar nog wat stucwerk aanpassen dus ook de wanden zijn nu ook weer mooi.

dichtgetimmerd schip

2 dichtgetimmerd van binnen

 

De rolgordijnen uit de slaapkamer

Ondertussen probeerde ik de rolgordijnen uit de slaapkamer schoon te krijgen maar kwam er al gauw achter dat het niet lukte. Te vergeeld, lelijk en vlekkerig door muggen die in de loop der jaren werden meegerold als het rolgordijn dichtging… Dus ben ik gaan zoeken op internet (want het frame en het systeem is van hoogwaardige kwaliteit en is nog heel erg goed!) en heb ik uiteindelijk rolgordijnen gekocht, deze uit elkaar gehaald en alleen de stof gebruikt door het oude systeem uit elkaar te halen en met de nieuwe stof weer in elkaar te zetten.

3 ramen rolgordijnen

 

We hebben ook een medeschipper gelukkig gemaakt, de eigenaar van een Groningse bol uit 1880 neemt de ramen/horren en raambekleding over, hoe leuk is dat! Het is ook een vorm van 'schip-recycling', toch? Ik hou erg van hergebruik en nu herleven onze ramen verder op dit onderstaande historische schip. 

4 groninger

 

Camera voorop

Vlak voordat de ramen eruit gingen kwamen we erachter dat de camera voorop het niet meer deed, een van de polen in de stekker was afgebroken. Maar omdat we zonder camera geen zicht hebben voor de kop van het schip moesten we wel weer een nieuwe aanschaffen. Eerst dacht ik nog, het lukt me wel om dat ding te openen en er een nieuw snoer aan te maken… maar na wat prutswerk had ik m eindelijk open en lukte het door de waterdichtheid van de camera niet om het oude snoer fatsoenlijk te verwijderen. De leverancier van de nieuwe camera kon er hartelijk om lachen nee dat had hun ook niet gelukt… Het was te proberen dacht ik. Aangezien we geen zin hadden in ook nog eens een ander beeldscherm, hebben we eerst de boel opengehaald om de aansluiting te vinden en deze wirwar van draden te hebben aanschouwd, die gaan uiteindelijk ergens naar de voorkant van het schip, hebben maar gewoon dezelfde MXN camera teruggekocht. Je ziet er dus niets van alleen in onze portemonnee… 

5 camera

Daarnaast heb ik nog even onze postzegeltafel een andere kleur gegeven, want herfst doet ook altijd iets met me in het interieur. Dan krijgen de accessoires een andere kleur en zo had ik ineens een kwast in mijn hand met donkergrijze verf. 

6 stuurhut postzegeltafel

 

Het Resultaat

Maar om terug te komen op de ramen, nadat het ijzerwerk was voorbereid door Martin, kon het bedrijf Topwindows onze nieuwe ramen installeren. (Nee, ik krijg geen commissie voor deze reclame. Maar het is een prachtig product met een heel leuk enthousiast team dus mocht iemand anders ook aan boord nieuwe ramen willen kan ik ze ten zeerste aanbevelen.

De 4 te openen ramen, moesten gekit worden dus dat duurde wat langer. De overige 10 zaten er best snel in. Een aantal kozijnen ook al, behalve de raamkozijnen van de ramen die geopend kunnen worden. Want daar worden magneten in gefreesd voor de horren, dus die worden morgen afgeleverd.

7 zonder kzijn 

Deels zijn de kozijnen ook geverfd maar het wachten is nu op de timmerman. Deze komt volgende week om de oude kozijnen aan te passen aan de nieuwe ramen. De huidige ramen sluiten net niet mooi aan op de oude kozijnen, en aangezien ze zo mooi strak afgewerkt zijn gaan we dat laten aanpassen.

8 ramen met kozijnen

 

Vandaag werd de raambekleding gemonteerd, gelukkig want ik zat voor mijn gevoel in een soort aquarium. Het is natuurlijk heel leuk om volledig zicht naar buiten te hebben met 10 open ramen zonder raambekleding maar de mensen die langs lopen, konden ook volledig naar binnen kijken op dat moment. Vooral avonds wanneer het licht aanging.… En aangezien we aan een steiger in de historische haven van Groningen liggen gebeurd dat nog wel eens.

Na onze zoektocht voor de juiste kleur van de lamellen, hebben we gekozen voor Megaview wat eigenlijk gewoon jaloezieën zijn maar dan met een grotere ruimte/kijkopening tussen de lamellen. De kozijnen zijn zandkleurig/beige en de lamellen een paar tinten lichter. Zo zijn we helemaal weer compleet, voor zolang het duurt ;-)

nieuwe ramen met lamellen meerval

We zagen er tegenop maar het eindresultaat was het allemaal waard. Niet alleen zien onze nieuwe ramen er stralend uit, maar we hebben nu ramen die beter geïsoleerd zijn en 0 condens.

We vinden het leuk als je ons blijft volgen terwijl we nieuwe avonturen aan boord beleven en onze reizen met jullie blijven delen! ⚓︎

E-privacy beleid