2e week mei 2018
Gister is de actuator voor de boegschroef weer opgehaald. We weten nog niet of het ook werkelijk werkt want zo de monteur vertelde zou deze verkeerd in elkaar gezeten hebben. Vreemd want hij heeft al die tijd, een jaar of 40, gewerkt.
Hemelvaartweekend varen wordt ‘m dus, helaas nog niet. Martin kan nog niet veel meer (hernia), en de actuator moet nog worden teruggeplaatst om te zien of het ook werkelijk werkt na reparatie. Wordt vervolgd dus...
Ondertussen staan de eerste ramen in de rode verf en dat geeft een heel frisse blik. Geen spijt van onze keuze!
De foto hierboven zie je dat de eerste 2 raamkasten zijn nog niet geverfd de laatste 2 wel. (En in het water zie je mijn yoga houding om deze foto te nemen) Op de foto hieronder kun je goed zien dat de raamkasten van de roef mooi in de rode verf staan ondertussen.
Verder hebben we nog wat lekkage. Wat er lekt weten we helaas (nog) niet maar we hebben iedere week ca 40ltr water op het vlak staan. Iets waar we ook mee aan de slag moeten maar wat door lichamelijke ongemakken nog niet mogelijk is nu. Kruipdoor en sluipdoor, tijgerend naar voren kruipen onderin het schip is iets wat niet gaat met een hernia. Dus pompen we het water maar weg met enige regelmaat. Het kan een losse klinknagel zijn of een lekkage in de badkamer of de watertank……mmmm allemaal geen fijne opties. Het schip uit het water staat toch aankomend jaar op plan om het onderwaterschip schoon te spuiten en in de anti fouling te zetten. Iets vervroegen is geen probleem, dan kan evt een klinknagel makkelijk worden dichtgelast, de watertank repareren is ook nog te doen maar de badkamer slopen is een minder prettige gedachte.
Het wordt hier iets lichter, dus hopelijk zet het mooie weer, weer door.
Fijn Hemelvaartweekend allen!
Begin mei 2018
Nu het mooie weer in aantocht is hebben we ons afgelopen dagen alweer wat gericht op het schuren en verven.
Schuren en verven april 2018
Afgelopen week zijn we druk geweest met verf.
- het juiste merk verf uitzoeken
- op de juiste kleur laten mengen, diverse keren want eenmaal aan boord was de kleur toch anders dan we dachten
- waar het voor bedoeld is….. het verven.
Het juiste merk was even een dingetje omdat we over het huidige merk Jotun niet heel tevreden waren, het glansde niet zo mooi en laat op sommige plekken los. Aangezien we voor sommige delen van het schip nieuwe verf nodig hadden hebben we hier en daar wat geïnformeerd. Er waren een aantal enthousiaste schippers die hun ervaringen met ons wilden delen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Epifanes op de roef en de stuurhut, die werd eerst heel goed geschuurd.
Na de nieuwbouw is deze goed in de 2 componenten grondverf gezet maar nog onvoldoende laklagen daardoor bleef het wat ruw. Nu goed geschuurd en zijn er 2 lagen Epifanes Multlux Wit opgezet en is het een mooi glad resultaat.
De roef glanst nu ook enorm. De rand die onderaan de stuurhut naar de achterroef loopt wordt toch ook weer rood geverfd. Deze hadden we blauw gemaakt maar we zien nu dat de kleuren mooier tot zijn recht komen met een rood detail, het rood springt er meer uit, op deze foto kun je dat goed zien.
Het voor- en achterdek en de gangboorden worden geverfd met Nelf SD, lichtblauw/grijs.
(Voor de niet bootjes mensen wat duidelijkheid, de gangboorden en de dekken is waar je op loopt van voor naar achter)
De roefdekken (het dak van de roef/woning) worden geverfd met Nelf hoogglans in dezelfde kleur.
De hele boeing (dus de kop, zij en achterkant) werd nog met Jotun geverfd want daar hadden we nog 5 liters van staan, in een aantal tinten donkerder dan de blauw/groene kleur van de autokraan, de pet van de stuurhut, en de raamkasten. Ik hoor u denken, toch weer Jotun proberen? Ja, wie weet was het de onderlaag of het weer na het schilderen de vorige keer, dat kunnen we nu mooi testen.
Het resultaat (tot zover) mag er zijn. Wat knapt het op van een lik verf!
De bolders houden we bij met Intertuf zilver, alleen de bovenkant van de bolders zijn wit geverfd en een randje eronder van dezelfde kleur als de boeing. Dat had ik laatst in de sluis bij een binnenvaartschip gezien en vond ik een mooie afwerking.
Tot zover, de update van het verfwerk. Komende 2 maanden staan nog volop in het teken van verven en hopen we een heel eind te komen.
Voorbereidend schilderwerk op de laatste dag van maart
Op dit moment worden de roestplekken kaal gemaakt en 2 lagen in de primer gezet ter voorbereiding op het schuren en schilderen van komende weken. Het is nu van afstand een gestippeld schip. Dit jaar hebben we besloten om wat hulp te vragen van een schilder, zodat we met mooi weer ook kunnen genieten van het varen. Het is een hele klus om alles alleen te doen, met het achterstallige schilderwerk. Vandaar dat we wat hulp hebben ingeroepen. Bijhouden is makkelijker naast de drukte van alle dag dan alles op nieuw in de verf zetten.
Veel schippers hebben rust komend paasweekend. We zien dat aan de drukte van schepen, die liggen bij de steiger aan de Prinses Margrietsluis.
Auto s worden aan de wal gezet, bemanning wordt afgelost, heeft “Paasvrij” of er komt familie aan boord, dat kan natuurlijk ook.
Er is veel vaarverkeer afgelopen dagen, het lijkt of alle jachten weer uit de stalling zijn.
Het containerschip Ensemble komt voorbij, met op de voorgrond de waterstraal van het boenen, want dat gaat altijd door.
Meer artikelen …
Pagina 5 van 11