By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Welcome in the demo

Het schip ophalen, van Doetinchem varen we naar Harlingen

paulinette

In alle vroegte vertrokken we om 5.45 met de auto van Lemmer naar Doetinchem. Andre van werf SRF was al een aan boord en had alles al geïnspecteerd en vaarklaar gemaakt voor onze eerste reis. Andre heeft veel (technische) ervaring met verschillende schepen en is de eigenaar van Tall Ship Avatar, hij bleef tijdens onze reis aan boord.....

 De start accu's waren kapot, het schip lag dan ook al 3 jaar stil. De motor (Kromhout 8 cilinder) startte als een zonnetje. 

Het plan was 7.30, met opkomend daglicht, te gaan varen maar na het starten van de motor bleek de eerste brug (De Energiebrug) helaas van 7.45 voor een uur gestremd te zijn. Dus konden we relaxed genieten van het eerste ontbijt aan boord.
brug doetichem

Om 9.00 hervatten we het avontuur en gingen we onder de Energiebrug door. 

Doordat er een overkapping, soort luifel, tussen de stuurhut en het voormalige ruim (nu nog ingang van de woning) was bevestigd hadden we minder zicht, zoals je op de foto's kunt zien. Ook heeft de vorige eigenaar een soort buizenstelsel gecreëerd waar ze zomers vast veel plezier van hebben gehad maar voor ons gaf het meteen al lichte irritatie, telkens tussen alle buizen door te koekeloeren.

buizenstelsel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ze vaart mooi rustig en op de IJssel gaat het ook prima. Er staat wat stroom we draaien 1000 toeren en lopen met 15km lekker de IJssel af. De IJssel blijft een prachtige rivier varend langs de Hanze steden zoals: Zutphen, Deventer, Zwolle en Kampen.  

Het water blijft als een spiegel, en zie de runderen aan de kant die kijken niet op of om.

buffels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zutphen

Langs Zutphen...

En wat later onder de brug door van Zwolle.

zwollebrug

 vanafvaessen 

Om 20.00 is er een pan macaroni klaar want we varen door naar Stavoren om te overnachten. Nou ja, dat was het plan...

macaroni

Het is inmiddels goed donker en gezien de weersvoorspellingen voor morgen varen we door naar Kornwerderzand.
Dan hoeven we morgen alleen nog maar de waddenzee over naar Harlingen.

donker wingprs

Varen met Stentec laptopnavigatie werkt prima! Gelukkig maar want verder zien we erg weinig....we varen van lichtboei naar lichtboei. 

Uiteindelijk om 23.30 lagen we vast voor de Lorentzsluis. Wederom werd er nog een bordje macaroni opgewarmd, even de dag doorgenomen en moe maar voldaan van deze lange dag gingen we op bed. Om 6.00 de volgende morgen werden we wakker van de wind. De sluiswachter gaf windkracht 8 aan met windstoten tot 9 Bft en het water was tijdens eb al te hoog. Besluit, vandaag verder varen wordt m niet dus blijven we liggen aan de steiger, slapen we vannacht thuis, en varen we morgen door naar Harlingen.

kornwerderzand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Kwart voor 12 weer losgemaakt van de ligplaats Kornwerderzand en door de Lorentzsluis geschut. Met opkomend tij richting Harlingen wat een verschil met gisteren! Wel koud en wat ijs aan dek, maar zonnig, strak blauwe lucht en windstil. Om 13.00 dobberen we het havenhoofd van Harlingen binnen.
harlingen
Tot onze verassing blijkt de sluis naar het Harinxma kanaal wel te schutten op zondag. Dat was mooi, zo konden we direct naar binnen schutten en onze reis afmaken.

aanwerfsrf
Ze ligt nu bij de werf, hiermee is de laatste reis van Paulinette volbracht. Uiteindelijk hebben we 215 km gevaren en heeft de Kromhout 165 liter verbruikt.

Ze gaat in de toekomst varen onder de naam Meerval.

E-privacy beleid