Winter aan boord van de Meerval 2017/2018
Een aantal mensen vroegen mij onlangs, “Er is weinig activiteit op de blog van ons varend woonschip…… bevalt het aan boord nog wel”? Ja, het bevalt prima! Ik zal weer wat ervaringen van de afgelopen maanden met jullie delen!
Martin heeft in september de raamkasten van de achterroef geverfd. Deze waren wel al in de grondverf gezet maar zijn nu afgelakt in de juiste kleur.
Ik heb de letters op het bord achterop de roef in dezelfde kleur geverfd.
De letters van onze familienaam op de stuurhut zijn ook meteen geverfd maar nog niet bevestigd. Aangezien de stuurhut in het voorjaar nog een laklaag krijgt, plakken we deze daarna op. De kop is geschuurd en geverfd, met het vlotje voorlangs kon Martin er net bij.
De kleuren worden komend voorjaar weer aangepast want we willen het uiteindelijk toch anders. Daarover later in het voorjaar meer.
Afgelopen najaar hoopten we, na een tegenvallende zomer, op een prachtig nazomer wat helaas niet zo mocht zijn. Dan komen al snel de korte dagen, vroeg donker en het natte herfstweer. Eigenlijk is het dan aan boord niet veel anders vertoeven dan in een woonhuis. Er zijn natuurlijk technische aspecten waar je rekening mee moet houden en de watertank die we wekelijks vullen om het water vers te houden. Niet dat het wekelijks nodig is want we kunnen qua voorraad ongeveer 4 weken vooruit, zonder tanken. En dan gebruik ik gewoon mn vaatwasser, douchen we iedere dag ;-) en ga ik wekelijks in bad.
Tussen de regenbuien door heeft Martin nog een leuning gemaakt om de afstap naar de steiger te vergemakkelijken. We hoopten op niet al teveel gladheid, maar je kunt maar voorbereid zijn.
In de winter hebben we vooral wat monteurs aan boord gehad om een en ander aan storingen te verhelpen. Zo ging de kopschroef wel aan maar niet meer uit vanuit de stuurhut. Deze moest handmatig voorop uitgezet worden. Dat is verholpen het bleek de stopmagneet te zijn. Deze is vernieuwd en alle relais zijn vervangen. Ok hadden we een spontane storing met een timerschakelaar. Deze zorgt ervoor dat vanaf de walstroom het schip voorziet van electra. Dus een nieuwe timerschakelaar en toen was er weer licht :-). We hadden ondertussen wel stroom via onze generator en accubank.
Daarnaast hebben we een pelletketel op houtpellets aangeschaft, dit om de dieselkosten in de wintermaanden te drukken. De vorige Kabola-cv draaide op diesel. Vorig jaar liepen de kosten op tot ruim 500,00 euro per maand, de houtpellets kosten ons nu 300,00 per maand. Dit zijn overigens alleen zulke hoge kosten in de wintermaanden. Helaas hebben we nogal wat storingen met deze pelletketel, dus echt een hele verbetering met uitzondering van de kosten vinden we het nog niet. Niks te zeggen over de servicemonteur die geregeld bij ons langs kwam/komt om de storing weer te verhelpen, maar het is toch wel naar wanneer je dagen met truien aan zit, sjaals om en alleen maar op de bank eet omdat in de stuurhut het te koud is. Gelukkig hebben we onze losse pelletkachel nog, die houdt de woonkamer warm. Omdat de pellets regelmatig worden aangevuld in de ketel, waardoor dus langer dan een dag van boord een probleem werd, laten we nu voortaan de Kabola-ketel als backup draaien. Deze slaat dan aan wanneer de pelletketel uit gaat of niet voldoende verwarmt door een storing. En zo houden we het ook in de winter warm!
Gezelligheid binnen creëren is echt een klusje voor de winter.
Zo waren we met heel slecht weer op weg naar een botenbeurs in Den Helder. Harde wind en de regen kletterde tegen de autoruit, wat een storm!
Beide hadden we niet echt veel zin in de beurs eigenlijk, maar ja. We waren in het bezit van entreekaarten en als we er eenmaal zijn is t vaak wel heel leuk. Allemaal mensen met de zelfde maritieme passie. Zo was onze gedachte, dus we gingen op pad...... Eenmaal in de auto 1,5 uur heen en weer terug met dit weer was niet iets waar we naar uit keken. Dus probeerden we elkaar een beetje op te peppen. T is vast leuk! Misschien ook niet zo druk!
Ik had de folders van de karwei meegenomen om door te bladeren, en zag in de folder een leuke fauteuil zag staan. We wilden al een langere tijd een stoel vervangen omdat hij eigenlijk te lomp was in de woonkamer. Toen ik de foto liet zien was Martin ook meteen enthousiast en namen we op weg ineens de afslag naar de Karwei. De stoel zat voorgeen meter, was ook helemaal niet zo leuk als in de folder afgebeeld en zo gingen onze gedachten ineens uit naar stoelen. Ook de salontafel stond al langer op de planning om te vernieuwen maar we hadden nog geen idee wat voor soort tafel, rond/vierkant/rechthoekig en dan nog welk materiaal.... Samen brainstormend besloten we om te keren en onze weg te vervolgen naar de woonboulevard in plaats van de botenbeurs in Den Helder.
Zo kwamen we aan het eind van de dag thuis met:
- Een salontafel, een waarvan het onderstel open is waardoor we ruimtelijk effect creeren al zie je dat op de foto niet zo vanwege ons kleed.
- Een leren stoel, die lager is dan de vorige dus niet zo pompeus aanwezig. Hij lijkt uiteindleijk wel op de Karwei stoel maar zit veel beter en is van mooier leer gemaakt.
- En een lamp in bestelling
Het onzinnige vond ik wel dat we de lamp die daar stond niet meekregen maar dat deze besteld moest worden waardoor hij pas in januari 2018 geleverd kon worden. 7/8 weken levertijd op een lamp……Nou ja, het was blijkbaar niet anders. En ondertussen ben ik dat ook alweer vergeten.
Hieronder een plaatjes voor en na, zoek de verschillen ;-)