Een stukje geschiedenis van ons schip de Meerval
Afgelopen najaar werden we via onze blog, benaderd door een speciale lezer!
Hij was namelijk de eigenaar van het schip in 1976 tot 1999, hoe leuk is dat! Tot 1976 heeft het schip voornamelijk zand en grind gevaren.
Door wat mailverkeer hebben we wat informatie over het schip gekregen, zo heette het schip voordat zij het kochten Excelsior wat tevens de naam was vanaf nieuwbouw in 1931. Het schip is door hen omgedoopt naar Sytske Anna de naam van zijn echtgenote. Ze hebben er nooit op gewoond maar gebruikten het schip als pleziervaartuig.
Vervolgens werd het in 1999 verkocht aan iemand die het schip omgedoopt heeft tot Pegasus. De Pegasus is toen in NL uitgeschreven en in Zwitserland geregistreerd. Deze mensen hebben rigoureus verbouwd maar het schip kort (6 jaar) in bezit gehad.
Ze werd in 2005 gekocht door onze voorgaande eigenaren die het schip omdoopte tot Paulinette.
Wij kochten het in 2016 en hebben het schip van Paulinette omgedoopt tot Meerval. Hoe komen we bij de naam Meerval? Dit omdat mijn biologische vader (al op jonge leeftijd overleden) gek was van Meervallen. Hij was destijds kunstenaar/beeldhouwer en door het park Tytsjerk in Leeuwarden is er een loden meerval van hem aangekocht. Wij wonen sinds 2005 in Friesland, dus vinden we dat een mooie gedachte. Maar wat heeft een schip op deze manier veel namen gehad zeg!
We weten nu dat…
Het schip is gebouwd bij de Gebroeders Paans te Roodevaart, deze bestelde een Kromhout 2-H-2 motor (motornummer 6397) op 13-5-1931 en kreeg hem geleverd op 22-9-1931 (grappig, resp. geboortedatum van mijn schoonvader en van mijzelf, overigens toen beiden nog niet geboren) volgens de administratie van Kromhout. De eerste meting vond een maand later plaats op 23-10-1931.
Zie:
Meetdatum: 23 oktober 1931 |
Eigenaar: N.V. Motorboot Excelsior |
Lengte: 27 m 40 cm |
Breedte: 4 m 93 cm |
Link naar de volledige meetbrief
Meetdatum: 3 november 1960 |
Naam schip: Excelsior |
Lengte: 27 m 00 cm? |
Breedte: 4 m 93 cm |
Link naar de volledige meetbrief
Hier blijkt dus uit dat in 1965 is het schip verlengd tussen 1960 en 1965, van 27.40m naar 34.86.
Meetdatum: 23 juli 1965 |
Naam schip: Excelsior |
Lengte: 34 m 86 cm |
Breedte: 4 m 92 cm |
Link naar de volledige meetbrief
Meetdatum: 23 augustus 1979 |
Naam schip: Sytske Anna |
Lengte: 34 m 86 cm |
Breedte: 4 m 92 cm |
Link naar de volledige meetbrief
Met deze gegevens kunnen we best een eind komen om meer geschiedenis te achterhalen. Daarover dus in de toekomst meer, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om te verder graven. Maar goed, nu we meer details hebben gaat dat er zeker van komen. Wel hebben we foto s gekregen van deze aardige man, (waar we zeker nog mee afspreken om meer details te horen) die zal ik hieronder plaatsen.
De twee bovenstaande foto’s tonen de staat waarin zij het schip toen kochten, 1976 dus.
De volgende 3 foto’s tonen de situatie nadat de den verlaagd was, de kalfdekken verwijderd zijn en heeft hij een werkdek aangebracht, compleet met kraan voor de auto.
De volgende foto is gemaakt op de werf bij Van Zutphen te Vreeswijk. Die werf bestaat niet meer.
De laatste 2 foto’s zijn van de roef achterop in oude staat. Hoe deze nu eruit ziet kun je zien in deze blog.