By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

35,10,0,50,1
25,600,60,0,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,2,1,0,2,40,15,5,2,1,0,20,0,1
Meerval in Lemmer
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval Lauwersoog
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Meerval in Enkhuizen

Onze eerste trip!

Vol enthousiasme, maar zonder vast plan (zoals wij zijn) was ons idee om de camper op te halen in te laden en de volgende morgen meteen richting de zon te rijden. En aangezien het nergens in de omgeving zonnig was, dachten we meteen aan Spanje. Omdat we houden van de Spaanse cultuur en daar voor ons gevoel altijd de zon schijnt! (al is het maar voor mijn humeur) Op de dag dat de camper werd afgeleverd, begon Martin ook aan zijn vakantie. Het was Pasen en deze vakantie duurde “slechts” 10 dagen, dus we hadden geen tijd te verliezen…

Onze eerste stop was in België, het plaatsje Bree aan de Zuid-Willemsvaart. Hele vreemde ervaring want nu hadden we zicht op 2 boten en stonden we met een camper aan de wal, meestal liggen wij in het water. Dat voelde echt gek! De zonsondergang was prachtig, we mochten daar gratis overnachten als er in het restaurant werd gegeten. Prima eerste stop, niet zo ver rijden en de volgende ochtend na het paasontbijt starten we de motor richting Frankrijk.
2 paas ontbijt camper meng

Tol in Frankrijk

In Frankrijk maak je meestal gebruik van tolwegen, maar dit werd ons afgeraden omdat we op zo'n korte termijn geen tolbatch konden aanschaffen. Daarbij werd het kenteken geregistreerd, maar het 2e deel hadden we nog niet in bezit. Voor het aanvragen van een tolbatch heb je dus deel 1 en deel 2 nodig. Er wordt dan een elektronisch kastje op je voorraam geplaatst zodat je bij elke tolcontrole direct door kunt rijden. De betaling wordt dan automatisch van je rekening afgeschreven. Zonder tolbatch kregen we te horen via ervaringsdeskundigen dat het vanwege de hoogte van de camper een gedoe was om bij de automaat een kaartje te halen en ook weer bij de volgende tolautomaat te betalen.

En aangezien we niet van gedoe zijn, besloten we de tolwegen te vermijden…

Leuke alternatieve route door het Franse platteland. Haha, dat wisten we! Na veel rotondes, VEEL, lees HEEL VEEL, als ik je vertel dat Frankrijk 30.000 rotondes heeft, kun je je onze reis voorstellen. De landweggetjes waren schattig, maar hobbelig door het slechte wegdek. In de verlaten dorpen die we passeerden kreeg ik het gevoel dat iedereen gevlucht was. Lege verlaten winkels, gesloten luiken van huizen, geen mensen op straat. 80% van de Fransen woont in de stad, wat duidelijk zichtbaar was tijdens onze route.

1 frankrijk

Hoe dan ook, onze rit gaat verder en we genieten heus wel van de uitgestrektheid, de diepe valleien en de prachtige velden vol koolzaad. De start van het bloeiseizoen is april/mei en dat was prachtig om al die gele velden te zien! Deze foto deed mijn vriendin denken aan de kunstenaar Mark Rothko, een Amerikaanse schilder voor als je hem niet kent. Ook bekend om zijn verschillende kleurlagen. Als je onderstaande foto ziet, zie je wat ik bedoel.

3 koolzaadvelden camper meng

Maar door deze manier van rijden deden we er 2 dagen langer over en kwamen we op dag 4 behoorlijk moe aan in Spanje. Martin kon geen rotonde meer zien, dus besloten we op de terugweg de tolweg te nemen en trekken we een kaartje, desnoods even uitstappen en betaal je handmatig met de creditcard. Trouwens vrachtwagens rijden toch ook gewoon op de tolwegen? Bovendien, als we deze weg terug zouden moeten nemen, zouden we na 2 dagen Spanje alweer terug moeten omdat we maar 10 dagen hadden.

Eenmaal in Spanje was er plek direct aan de boulevard en hebben we de camper geparkeerd. Wat een genot, een lege parkeerplaats, de motor uit en we staan! De rechter foto was het uitzcht vanuit ons slaapkamerraam, uniek toch?

4 spanje boulevard camper meng

We maakten een wandeling, gingen iets eten en genoten van de Spaanse sfeer. Het uitzicht vanuit de slaapkamer was geweldig! Op dat moment dacht ik “ik kan zo ook best leven”. Op reis in mijn tiny house, alles bij de hand. Ik ben iemand die zich snel ergens verveelt. Het leven aan boord is perfect, met frequente veranderingen van omgeving. In ieder geval de mogelijkheid tot verandering. Met de camper voelt het een beetje hetzelfde. Maar goed, het zal je wellicht niet interesseren ;-) of ik zo kan leven dus we gaan verder. In Spanje zijn de regels, waar ruimte is mag je de camper plaatsen en daar overnachten. Je mag er niet kamperen en daarmee bedoelen ze dat je je tuinset voor de camper plaatst en de luifel uitklapt of barbecuet. Nou, dat waren we sowieso niet van plan op straat te doen, dus dit is prima voor vanavond.

Onze eerste kampeerervaring

Omdat de auto's langs de weg voor wat overlast zorgden, zochten we de volgende ochtend een camping op. Ja heus, in ons eerste introductie blog schreef ik wij zijn geen kampeerders, ik weet het. Maar voor alles is een eerste keer en we hebben alles bij de hand, dus boekten we voor 4 nachten, camping Joncmar. Direct aan de boulevard, maar… helaas afgescheiden met een hoge ongezellige muur. Wat me na aankomst een gevangenis gevoel gaf maar goed, laten we ervaren hoe dit nou is. De ligging was dus uitstekend, aan de andere kant van de stad Roses en maar 5 minuten lopen van het centrum. Ik reed voorop in mijn scootmobiel om een ​​plekje te zoeken, want het leek nogal vol en Martin volgde mij trouw met de camper haha. Maar er was een mooi plekje vrij dus ik zei: doe het hier! Lekker ruim en veel privacy! Maar toen ik hem aanwijzingen gaf kwam er al snel iemand naar me toe. Wat bleek... Het was de parkeerplaats voor caravans, haha. Leuk bedacht maar daar dus niet, dus zochten we een andere plek.

Uiteindelijk stonden we als haringen in een ton met andere kampeerders op een veld... Toen ik mijn tuinstoel neerzette, had ik zicht op 9 andere kampeerders, hoorden we alle gesprekken om ons heen en kinderen die door “mijn tuin” liepen.
5 joncmar camper mengOh help! Vinden wij dit leuk?! Wij houden van rust, wat privacy en mooi uitzicht, van deze 3 was er geen te vinden omdat de boulevard gescheiden was van de camping met die lelijke grijze muur die te hoog was om overheen te kijken. Privacy nergens alleen in de camper met de gordijnen gesloten en ja daarbinnen was er wel de rust haha. Dus na 1 dag aankijken, besloten we de resterende geboekte dagen te annuleren en nieuwe plannen te maken.

Er zijn gelukkig genoeg verschillende apps die laten zien waar camperplaatsen zijn. Er zijn veel plaatsen en mogelijkheden waar je in kunt filteren,  met voorzieningen of zonder. ik zal een screenshot van camperplekken in Frankrijk laten zien.

6 camper app frankrijk

Je kunt met de apps ook vooraf ingestelde routes gebruiken of zoeken in een specifiek gebied. Sommige apps geven aan of er op dat moment nog voldoende plek is en je reserveert vervolgens via de app je plekje. Meestal heb je de keuze uit

• Privé camperplaats op iemands erf, bijvoorbeeld een boer
  • Een volledig uitgeruste camping
  • Parkeerplaatsen toegestaan ​​voor de camper, met of zonder voorzieningen
  • Een camperplaats puur voor doorreis voor 1 a 2  nachten

We vonden in Frankrijk, net over de grens, een camperplek met goede recensies en besloten naar Le Barcares te rijden. Ongeveer 1,5 uur onderweg terug naar Frankrijk, omschreven als een levendig vissersdorpje aan een lange boulevard, met mooie ruime camperplekken.
Nou, dat leek ons ​​wel wat! Gas erop en we konden weer op pad. Dat is toch het mooie van een camper, nietwaar?

De ruime camperplekken klopte, we vonden snel een plek met uitzicht over het water. Martin wilde graag uit eten die dag en zo kwamen we terecht bij het enige open restaurant Le Oriental, Frans/Marokkaanse gerechten met name Tajines. De aardige eigenaresse sprak alleen Frans en verstond echt geen enkel woord Engels. Wij dus (bijna) geen woord Frans, en via de Google-app legde ik uit dat er maar 1 persoon is die "echt" eet en Martin bestelde zijn gerecht. Nou, ze glimlachte nog steeds vriendelijk en zijn eten smaakte heerlijk, haha. Prima avond!

Het levendige Le Barcares

De volgende ochtend zouden we het bruisende stadje verkennen en beginnen met een ontbijt bij de plaatselijke bakker. De wandeling naar de bakker duurde 40 minuten, en langs de boulevard leek ons ​​een gezellige route. Maar onderweg was alles gesloten, we kwamen we uiteindelijk bij de bakker aan. Prachtige ligging aan een groot meer, maar hebben we dat goed gezien...? Is het gebouw helemaal leeg?! Ja, gesloten! Ook de terrassen in de omgeving zijn allemaal gesloten, geen café te bekennen. Er was alleen een heel kleine plaatselijke supermarkt open. Nou, oke dan. We kochten een stokbrood en wat beleg en aten het buiten op een bankje. Het is dus duidelijk een levendige stad in het seizoen pas in mei begint.... Zonder koffie terug naar de camper maar onderweg kwamen we wat street art tegen, gemaakt op gestapelde containers. Dat was leuk! Ik hou van straatkunst, dus dat maakte mijn dag goed en we waren er een tijdje uit.

7 streetart camper meng
Terug via de tolwegen

Die avond besloten we een stukje Frankrijk in te rijden om de tolweg vast te ervaren. We merkten dat het prima te doen was, zonder tolbatch. Al hebben we dat ondertussen wel geregeld. Omdat we wat boodschappen nodig hadden, zagen we in een camperapp een tip van iemand over de parkeerterreinen van de Carrefour, de megagrote supermarktketen in Frankrijk. Blijkbaar kun je daar dus overnachten en hebben we meteen wat boodschappen gehaald, ook wat gegeten in de brasserie ter plaatse en overnacht op de grote parkeerplaats. Wat ik een heel gek idee vond toen ik 's ochtends vlak voor de supermarkt stond te douchen haha. Maar voor nu was het heel praktisch en 's avonds zaten we weer in alle rust op het gras in de natuur.
8 rust in france camper meng

De eerste reis betekende veel rijden en ervaren hoe je met een camper reist. We hebben de meeste snufjes in de camper ontdekt, we weten inmiddels wat wel en niet handig is, we hebben ervaring met diverse camperapps en plekken, we hebben met andere kampeerders gesproken en ontdekken nog steeds nieuwe dingen in de camper.

Geniet van de dag en tot ergens onderweg!

>> Als je camperblogs leuk vindt, kun je je abonneren. Je ontvangt dan een bericht wanneer er een nieuw artikel geplaatst wordt. (Uiteraard kun je je altijd weer afmelden)