By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

35,10,0,50,1
25,600,60,0,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,2,1,0,2,40,15,5,2,1,0,20,0,1
Meerval in Lemmer
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval Lauwersoog
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Meerval in Enkhuizen

Starten met de Meerval en eindigen met de camper in de jachthaven

We starten eerst 2 dagen op het water, een halve dag op de Grote Brekken en de volgende dag op het Brandemeer. 2 Meren in Friesland, de Grote Brekken is net om de hoek maar we konden pas later op de dag vertrekken en hadden geen zin om langer te varen, dus hup spudpaal laten zakken en rust. Altijd fijn, hooguit wat vogels, geen wandelaars op de wal en wakker worden op het meer is zo relaxed.
1 grote brekken meerval

De volgende ochtend varen we dus bijtijds naar het Brandemeer, het is maar een klein uurtje varen. Ik neem je mee met een vliegensvlugge timelapse.

Sloten is daar heel dichtbij en dat is dan weer leuk om met de bijboot een rondje te varen. Dat doen we dus de volgende dag want het is bloedheet.. Het mooie is dat als je op 1 spudpaal ligt (wij gebruiken meestal de spudpaal voorop), dat je altijd met de kop in de wind ligt daardoor achter de stuurhut altijd uit de wind zit. Maar nu is het een beetje te warm uit de wind haha, dus we gaan in de bijboot een rondje Sloten varen.

Hup even snel de Meerval 2 van boord en we zijn met een kwartier in Sloten.

Vestingstad Sloten

Sloten is de kleinste stad van de Friese Elfsteden.  De vesting rond om de stad heeft de vorm van een ui, Sloten wordt daarom ook wel de sipelstêd (uienstad) genoemd. De bewoners hebben zelfs de jaarmarkt ernaar genoemd, de Sipelsneon “uizaterdag”

Als we Sloten binnenvaren, zien we de wieken draaien van de korenmolen. Deze kreeg pas een naam in 2005 “De Kaai”. Kaai is het Friese woord voor sleutel, dus dat is mooi bedacht bij de naam Sloten.

Het stadje heeft een rijk maritiem verleden, de scheepvaart en visserij was vroeger erg belangrijk voor de stad. Een wandeling door de sfeervolle straatjes geeft je het gevoel dat je in een andere tijd bent beland. Maar er vinden ook vele evenementen plaats, denk aan het Skûtsjesilen en de Elfstedentocht. Na de doorvaart in Sloten, gaan we stuurboord uit en verdwijnen in de rustige smalle slootjes tussen de weilanden.

We varen nog even naar het Slotermeer en wanneer we weer terug langs de jachthaven varen zien we een uniek exemplaar. Een Amerikaanse auto als opbouw. Geniaal is dit, zeg nou zelf!

5 amerikaanse opbouw meerval

Voordat we aankomen bij ons eigen schip even een selfie en natuurlijk een van de Meerval, je zou bijna denken die heb je nog niet haha.

6 Selfie Meerval

7 Meerval in sloten

De avond kleurt rood op het meer, het was overdag druk met een hoop mensen die genieten op het water maar nu valt het stil. De laatste boot naast ons is net vertrokken. We gaan ook maar naar binnen, morgen moet Martin alweer bijtijds aan de slag.
8 zonsondergang meerval

De volgende morgen is het maandag. Dan werkt Martin meestal thuis, zo ook nu vanaf het water. Ik geniet van de kinderen die op zeilkamp zijn en moet lachen als de instructeur voor de 3e keer roept naar Anna….

• Anna, hoor je me?
  • Anna, luister je wel?
  • Anna, wat heb ik net gezegd?

Anna vind het allemaal prima die heeft vakantie en is veel drukker met haar vriendinnen, het brengt me terug naar mijn eigen jeugd ;-)

9 zeilkamp

Na het werk, aan het eind van de middag varen we terug naar Lemmer, waar de reiger ons welkom heet. Ook weer een genot!
10 Reiger aankomst

Weekend camper eindigt in de jachthaven van Uitgeest

Het weekend erna starten we met familie bezoek in Vlaardingen. Voor we weggaan is het bij ons vaak, eerst nog even dit en even dat. Dit keer was “even dit” mijn flesje rode nagellak die op de grond viel, via het witte bad en “even dat” het schoonmaken ervan. Wat een troep, in 10 seconden zat alles onder het rood! Het bad werd roze en een dag later zat ik nog de restjes lak van mijn bril te krabben.

11 camper de bossies camper met de bossies

Dus gingen we zoals gewoonlijk later dan gewild uit Lemmer weg en kwamen we na wat file aan het eind van de dag aan bij mijn ouders. De camper parkeerden we op de oprit met als fijne bijkomstigheid voor mijn ouders dat hun deurbel steeds aangaf er staat iemand voor de deur. Ha, dat zijn wij dus tot morgenochtend.

12 camper de bossies camper met de bossies

Die nacht moest ik erg wennen aan het lawaai. Wij liggen met de Meerval midden in de natuur, het enige waar ik wakker van word is de spudpaal die beweegt door de zuiging van een voorbij varend vrachtschip of vogels in de vroege ochtend. Daar hoorde ik vliegtuigen, auto’s en optrekkende brommers/motoren met veel harde stemgeluiden. Maar goed, het is fijn deze verblijf mogelijkheid te hebben dus geen probleem. De volgende ochtend na de douche op de oprit (heel gek nog steeds) en een bak koffie vertrokken we naar Bleiswijk, voor ons volgende bezoek. Ook dat was gezellig en met de middag vertrokken we richting Uitgeest waar we 2 camper overnachtingen hadden geboekt.

Als tussenstop, bestellen we Espresso macchiato met wat lekkers bij van der Valk Schiphol. We rijden 3 rondjes over de parkeerplaats voordat we beslissen de camper maar in een “gewoon” parkeervak te plaatsen. Tja, alle vakken zijn dezelfde afmeting dus overal steken we toch 2,5 meter uit. Het voelt net als aan boord, bij het aanmeren in een jachthaven steken we ook altijd een end voorbij de steiger.

13 valk camper met de bossies

Uiteindelijk op het terras zien we een bord 24 uur gratis parkeren staan, mmmm… is dit voor de toekomst ook een optie, eten en drinken bij van der Valk en daarna je bed in rollen in de camper?!

Jachthaven Uitgeest

Nou goed, we rijden nog een half uur en komen aan bij de jachthaven Uitgeest. Ja je leest het goed, dit keer slapen we met de camper tussen de bootjes. Bloed kruipt waar het niet gaan kan.… wat een combi! We hebben 1 van de 8 camper plekken die ze aan de haven hebben geboekt en we staan aan het water geparkeerd.
14 uitgeest jachthaven camper met de bossiesMoe van alles ga ik even slapen en als ik wakker word is dit mijn uitzicht vanuit de slaapkamer. Hoe leuk! Ik ben niet aan boord maar heb toch een haven.

15 slaapkamer uitgeest camper met de bossies

Martin krijgt trek, en wat blijkt er zit een toko aan de overkant van de straat. Thais afhalen, we bestellen wat te eten en zitten heerlijk op de steiger met een wijntje.
16 toko camper met de bossies

Na het eten drinken we koffie uit onze opgehangen nespresso ;-). We zochten een smal rek maar wel met opstaande rand zodat wanneer we remmen het Nespresso apparaat niet door de camper vliegt. Dat was even zoeken en het werd uiteindelijk een omgekeerd handdoeken rekje via bol.com :-)). Het past perfect en zodoende is het aanrechtblad vrij voor gebruik.

17 nespresso bij de bossies camper met de bossies

De volgende dag hebben we een trage start. Complimenten aan de jachthaven want Martin vindt het sanitair is uitmuntend. Niet alleen ruim maar ook super schoon. We ontbijten laat aan de steiger en komen erachter dat mijn sondevoeding bedorven is en de roomboter volledig in een andere vorm gestold is in het koelkast rekje. Normaal staat de camper in een koele loods maar omdat de monteur nog wat aanpassingen moest doen  heeft de camper in de volle zon gestaan. Geen boter dus en het beschuit is heel oud geworden door de warmte. Gelukkig hadden we nieuwe flessen sondevoeding mee. De airfryer gaat aan voor een zondags broodje en de eenden worden blij van het oude beschuit.

18 ontbijt camper mt de bossies

Uitgeest

In de middag maken we een rondje in Uitgeest. Wat een mooie plaatjes, daar. De eerste bewoners van Uitgeest vestigen zich ca. 450 voor Chr. Opgravingen hebben laten zien dat Uitgeest gedurende de gehele Romeinse tijd bewoond is gebleven. De dijken rond Uitgeest behoren tot de oudst bekende van Noord-Holland (laat 12e eeuw). We lopen langs een gevel met een oud reclamebord van tabak en ernaast hangt zelfs nog een oude sigaretten automaat.

19 huisjes camper met de bossies

We wandelen langs het gemaal en lopen over de brug van de kleine schutsluis met twee paar puntdeuren. Altijd leuk sluizen, maar dit is een oudje en dateert uit 1641.

20 sluis camper met de bossies

Inwoners van Uitgeest worden traditioneel 'koekvreters' genoemd, naar de oude koekfabriek van Starreveld, die werd gebouwd in 1907 en destijds aan zo'n 50 Uitgeesters werk bood. De oudste bakkerij “De Putter” zit er sinds 1885, (5 generaties) waar je vers gebrande koffie kunt drinken in hun dorpsbranderij. Dat doen we natuurlijk graag ☺️ we kiezen Uitgeester koffie een mix van 3 soorten koffiebonen.

21 koffie camper met de bossies

De windmolen “De Dog” die ik heb gefotografeerd, is een type grondzeiler uit 1896. Echt, ik was verbaasd over m’n fotografie skills, haha. Meestal zie ik zulke foto’s met weerspiegeling, bij het weerbericht van NOS. Maar oké, lucky shot dit keer, trouwens een grondzeiler is een windmolen die vanaf de grond kan worden bediend, deze is gebouwd voor bemaling van de Castricummerpolder.

22 molen camper met de bossies

De volgende morgen is er wat reuring in de haven want er starten wat zeilkampen. Het is een werkdag voor Martin, dus die is al vroeg aan de slag gegaan. Het weekend kamperen in de jachthaven is aan het eind van de dag voorbij en rijden we weer naar Lemmer.

23 home camper met de bossies

Hiermee eindig ik deze combi vaar/camper blog, we zijn inmiddels naar Grou gevaren ivm de start van het Skûtsjesilen morgen. Martin werkt komende week vanaf boord, vroeg starten en bijtijds stoppen. De Skûtsjes hebben bijna iedere dag een wedstrijd in een ander dorp, dus na de wedstijd varen we mee naar de volgende locatie. Na dit evenement start onze vakantie :-) en of deze varend wordt of met de camper hangt op dit moment af van het weer!

>> Als je camper of vaar blogs leuk vindt, kun je je aan de rechterkant van deze pagina abonneren. Je ontvangt dan een bericht wanneer er een nieuw artikel geplaatst wordt. (Uiteraard kun je je altijd weer afmelden)