Wat moet er zoal gebeuren aan de Meerval in januari 2016?
Onlangs vroegen mensen mij wat er zoals moet gebeuren om er op te kunnen wonen. Om er te kunnen wonen is maar net welke eisen je stelt...
In principe is het bewoonbaar als je van roze gordijnen en veel eiken hou(d)t met hier en daar wat glimmends.
Met wat leeghalen en slopen is het al een heel verschil, al wordt dat niet echt duidelijk op deze foto. De keuken vinden we niet zo mooi en de badkamer zelfs spuuglelijk. Maar goed, gister kwam er iemand aan boord van HET GOED en die vond m prachtig. Zo zie je maar…over smaak valt niet te twisten. Hier een foto van de huidige badkamer.
Zou een van onze dochters lekker in bad gaan terwijl wij op bed willen, dat leek ons ook geen goed plan ;-). Bovendien vinden wij een koude slaapkamer lekker fris maar in mijn badkamer mag het best wat iets warmer dus komt er een muur tussen de bad- en slaapkamer en er komt sowieso een andere badkamer.
Dus moet er ook een extra deur geplaatst worden voor onze slaapkamer. Buiten het slopen en vernieuwen van de keuken wat hetzelfde dus geldt voor de badkamer, zit er ook nog een beige plafond in met goud/zilveren sierstrippen. Brrr... deze gaan we proberen wit te lakken.
De huidige vloer gaat eruit, er ligt nu laminaat in. Niet eens zo heel lelijk hoor maar een houten vloer vinden wij mooier. Ook alle wanden verven en ramen lakken. Sommige wanden eerst glad stuken. Dus eigenlijk net zoals bij een gestript huis.
Maar dan hebben de buitenkant nog:
Eerst gaat het schip uit het water om de onderkant schoon te kunnen spuiten en in de high built gezet te worden, dan wordt het vlak meteen op dikte gemeten voor de keuring. (High built is een beschermlaag)
De schroef gaat er dan af en de spoed wordt wat vergroot.
Door de spoed te vergroten wordt per schroefomwenteling een grotere “afstand” afgelegd. Wat er dan voor zorgt dat de snelheid van het schip iets zal toenemen. Dit kan omdat de uitlaattemperatuur aan de lage kant bleef.
De spudpalen zijn nu handmatig bedienbaar en worden vanuit de stuurhut elektrisch bedienbaar gemaakt. Dit is handig voor Martin omdat ik op dit moment niet snel naar voren kan lopen om een spudpaal naar beneden te laten zakken. De zonnepanelen liggen nu op de autokraan en worden dan verplaatst naar het nieuwe stuurhut dak.
De stuurhut zoals ik al in het vorige blog vertelde wordt vergroot van 2.72x2.00 naar 2.72 x5.07. Hierdoor wordt de huidige voordeur gesloopt en komt de nieuwe entree via de stuurhut. Een hoop laswerk dus daardoor moet ook het stuurwerk moet worden omgezet en aangepast maar hierover later meer. Dit gaat de werf over 2 maanden aan beginnen. Rechtsonder op deze foto zie je de ingang naar de woning zoals het nu is. Ook het stuurwerk wordt verplaatst en aangepast. Het grote stuurwiel verdwijnt en we krijgen er een “pookje” voor terug. Er wordt een lens(pomp)systeem wordt aangebracht zodat ieder compartiment bij lekkage automatisch wordt leeggepompt. AIS wordt gemonteerd, dit staat voor Automatisch Identificatie Systeem. Dit zorgt ervoor dat we zichtbaar zijn voor andere schepen. (tevens verplicht voor grote schepen) Als we varen zijn we ook te volgen voor mensen aan de wal via http://www.marinetraffic.com
Over een groot deel van het roefdek en tussen het roefdek en de stuurhut is nu railing werk aanwezig (net zoals hierboven op de foto) om een soort zonnedak te kunnen realiseren. Deze worden er allen afgehaald en op een hoogte van 5 cm weer erop gelast (alleen op het roefdek) zodat het wel een houvast is als je door het gangboord loopt. Hieronder op de foto krijg je een beter beeld. Het belemmert ook het zicht als je in de stuurhut aan het sturen bent en we vinden het heel rommelig, dus weg ermee.
En dan volgen er nog talloze kleine werkzaamheden.
Niet voor niets de uitdrukking: “Koop een boot en werk je dood” en in de stuurhut hing een bordje "Als ik geen boot had gehad was ik nu miljonair geweest".