By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Welcome in the demo

Uit het water bij Harm Visser voor de keurmeester, maart 2016

Uiteindelijk is ze afgelopen woensdag bij de werf van Harm Visser op de helling getrokken en dezelfde dag door hen schoongespoten, klaar voor de keuring. Zoon Lyon van het familiebedrijf, was zo aardig om wat foto s te schieten van het gebeuren...

paulinettedok1

meervalkop

meerval dok

meervalkont

meervalkop
Daar ligt ze dan.


schroefas

Vroeg in de morgen is de schroef weggebracht naar kampen. We hadden gedacht dat het vergroten van het spoed zo n 10/15% zou zijn maar op advies van SRF en  Scheepsschroevenreparatie( mooi scrabble digitaal woord)  Kampen wordt dit maar 5%.

Het was een spannende dag. De keurmeester kwam langs voor het keuren van oa de vlakdikte. De resultaten in het rapport van 5 jaar geleden waren prima. Maar goed, ik zie het liever met eigen ogen of nog beter als de keurmeester het allemaal dik in orde vindt. Op het onderwaterschip brengt hij op kritieke punten een wit kruis aan.
surveyormerken

Met een slijptol moet op dat moment de epoxy worden verwijderd en hij meet dan met een sensor de dikte van het ijzer, het vlak dus. Gelukkig was dit allemaal oke, de keurmeester was onder de indruk van de kwaliteit van het schip. Zoals ik al schreef, dat is niet onprettig om te horen. De dunste plek was 5 mm wat minimaal 3,5 mm moet zijn. Het vlakrapport wordt opgesteld zodat het overzichtelijk wordt welke dikte het staal is op verschillende plekken. 

Onderdeel van de keuring is ook het meten van de schroefas speling. Dit was minder dan 1mm, dus wederom heel goed volgens de keurmeester. Daarna moeten alle (oude) doorvoeren door de huid (het vlak) gecontroleerd worden van binnenuit. Bijv. van pompen, van afvalwater, ed. Na inspectie bleek dat vanuit de machinekamer nog een grote doorvoer geen dienst meer doet. Waarschijnlijk van een oude lenspomp. Hierbij kregen we het advies om het van buitenaf dicht te lassen want iedere doorvoer door de huid, is een risico op lekkage. Deze is ondertussen dichtgelast. 
Voorop zat er 1 doorvoer door de huid voor een dekwaspomp. Op de afsluitkraan zat direct een rubberen slang aangesloten. Ook dit moet aangepast worden want dit is verboden. Er mogen geen slangen aanwezig zijn onder de waterlijn, deze moet wordt vervangen door een vaste stalen leiding. 

Nadat de keurmeester klaar is met zijn werk mag je pas beginnen met het aanbrengen van primer en een nieuwe laag anti-fouling, dus daar werd vanmiddag voorzichtig aan begonnen. Het gehele onderwaterschip is vandaag in de primer gezet omdat de anti-fouling niet meteen op de epoxy hecht. De weergoden waren met ons, want het waren precies de 2 mooie dagen, met droog weer en een heerlijk zonnetje.
primer bezig

voorkantprimer1

primer1
Wat een end is het dan 35 meter…
Vrijdag wordt de laag anti-fouling aangebracht. Er waren 14 anodes onaangetast aanwezig maar het bleken zinkanodes te zijn, deze zijn geschikt voor zout water. Aangezien het schip alleen in zoet water heeft gelegen is het logisch dat ze onaangetast zijn. Deze worden vervangen voor aluminiumanodes dus voor zoetwater. Zuid Frankrijk en langs de kust naar Spanje zal m de komende jaren toch niet worden. Pensioendromen!

E-privacy beleid