By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

35,10,0,50,1
25,600,60,0,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,2,1,0,2,40,15,5,2,1,0,20,0,1
Meerval in Lemmer
Meerval in Lemmer
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval, Van Starkenborghkanaal op weg naar Hoogkerk
Meerval Lauwersoog
Meerval Lauwersoog
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Enorm opkomende mist in de sluis van Groningen
Meerval in Enkhuizen
Meerval in Enkhuizen

Juni 2018, de kop is geverfd het achterdek staat in de primer.

De waterleiding zoals ik vertelde in het vorige blog was inderdaad het lek wat zorgde voor een aantal liters water onderin. Het is een hardnekkig lek wat na dichtdraaien bleef lekken, na waterdichte kit bleef lekken en na waterdichte tape ook nog bleef lekken. Het zijn maar druppeltjes maar toch. Eens zien of na de hernia periode er een nieuwe koppeling tussen kan want nu is deze plek niet heel comfortabel om te repareren.

De kop is geschilderd deze staat nu ook bijna helemaal strak in de verf! Alleen het witte randje nog en de letters wit, dus de eindfoto volgt.

Hier alvast 2 foto's voor en na (tot nu toe)

 

kop oud meerval

kop meerval

kop meerval geverfd

 

achterdek meerval

 

 

Komend weekend wordt het achterdek geschuurd en in de grondverf gezet. (Als het weer meewerkt)


Ik denk dat dat echt een super resultaat geeft want daar is het schip echt aan toe. Zeker nu de rest geverfd is, valt wat nog niet gedaan is extra op, kijk maar.

En wèèr staat het blog in het teken van schuren en verven! Het is een behoorlijke klus om een schip van 35 meter goed in de verf te krijgen. Martin is nu 2 jaar bezig en het is bijna klaar. Nou ja, klaar.... Het is nooit klaar maar dan staat alles in de verf zoals wij het graag wilden. Het schip had qua verfwerk een behoorlijke achterstallig onderhoud. Veel gebladderd, dus fors terugschuren en weer opbouwen met lagen primer en laklagen. Vanaf volgend jaar is het hopelijk een kwestie van bijhouden.

Afgelopen weken is hij vooral druk geweest met het achterdek schuren en in de primer zetten. Dat knapt al aardig op, maar wat zo’n simpel rood randje rondom de stuurhut doet vind ik echt bijzonder. Daar lijkt het wit nog witter van te worden.

achterdek meerval

achterop meerval

 

De kop is klaar, de sterren glimmen weer en de letters zijn ook weer fris wit!
kop meerval

Laatst vroeg iemand me op Instagram of de sterren een betekenis hebben. Ik heb het vorig jaar uitgezocht en verteld in een blog maar gezien de vele nieuwe lezers zal ik de uitleg nog een keer plaatsen, voor degene die het leuk vindt.

kop meerval 3De ster die je wel ziet op de boeing van klassieke schepen is een oculus. Oculi kwamen reeds voor op schepen uit de oudheid, maar dan als oog, cirkel of halve maan. De verklaring zou kunnen zijn dat het goddelijk oog ervoor zorgt dat het schip beter de weg zou vinden (Egypte), een amulet tegen het boze oog (India), het schip als vis, dus ziende (China) of het schip een persoonlijkheid zou toekennen (eiland Gozo). De ster, een vijfpuntige (pentagram) of zespuntige (hexagram), zou voortkomen uit een Duits oud volksgeloof. Aan het magisch figuur werden door de Druden en Saksen speciale krachten toegeschreven. Het komt er in ieder geval op neer dat oculi geluk brengen en kwaad afweren. Volgens overlevering gaf de schipper met een vergulde oculus aan dat hij geen bootlening had en dus kredietwaardig was.

 

E-privacy beleid